Laura Haraseniuc este absolventa Colegiului Național ”Silvania” care a reușit performanță unică în Sălaj la ediția 2021 a examenului de Bacalaureat: 10 curat! Este cu adevărat o performanță mai ales după această perioadă pandemică în care învățământul a avut mult de suferit. Totuși, iată că există elevi care s-au bazat pe propriile rețete de învățare și au perseverat în pregătire, depunând eforturi susținute pentru a-și atinge scopul propus. Fiind și fostă olimpică la Limba germană, am rugat-o pe eleva de 10 a Sălajului și viitor informatician de succes să ne împărtășească experiența ei și modul în care a reușit să promoveze Bacalaureatul cu nota maximă.
R: Care este ”rețeta” succesului care te-a condus spre această reușită?
Laura H.: Pentru mine, rețeta succesului are următoarele ingrediente: perseverența, voința, disponibilitatea de aloca mult timp scopului urmărit și puțin perfecționism.
R: Cât de dificile ți s-au părut subiectele celor trei probe din cadrul examenului?
Laura H.: La limba și literatura română subiectele au fost ușor de abordat deoarece Punctul III care, de obicei, crează elevilor probleme, a fost o reluare a operei dată la simulare. Pasiunea pentru lectură pe care o am din clasele primare m-a ajutat în exprimarea corectă și nuanțată a ideilor. Subiectul la matematică nu mi-a creat nicio problemă și a fost de o dificultate medie spre ridicată. Cel la Informatică a fost, în schimb, ușor.
R: Cu cât timp înainte ai început să te pregătești pentru Bacalaureat? Ai beneficiat de pregătire suplimentară?
Laura H.: Aș putea spune că pregătirea pentru examen a început odată cu predarea și însușirea primelor noțiuni, în clasa a IX-a. Renumele Colegiului m-a motivat să fac eforturi încă de la început, pentru a asimila volumul de materie. În scurt timp, am realizat necesitatea muncii individuale, suplimentară temelor pentru acasă. Pregătirea cu modele de subiecte am început-o în clasa a XI-a.
R: Cum vezi tu predarea cursurilor în anii de liceu, relația școală-elev după cei opt ani de gimnaziu și patru de liceu? Ce ai schimba la învățământul românesc?
Laura H.: Consider că parcursul celor 12 ani de scoală ar fi fost mult mai ușor dacă temele scrise și proiectele ar fi fost mai puține la materiile care nu sunt de profil. De asemenea, mi-aș fi dorit ca programa să fie flexibilă și mai puțin încărcată, astfel încât să permită profesorilor să aprofundeze subiectele pe care elevii le înțeleg mai greu sau prezintă interes, indiferent dacă se cer pentru examene sau nu. Relatia școală-elev se va îmbunătăți dacă va exista un sistem prin care profesorii ar primi feedback constant din partea elevior și chiar a părinților.
R: Care au fost profesorii de la care ai simțit un sprijin permanent în toți acești ani?
Laura H.: Mulți dintre profesorii noștri au încercat să ne cultive interesul pentru materia predată și să ne sprijine în acest sens, însă cei din partea cărora am simtit o susținere permanentă au fost: domnul profesor de Informatică, Morar Florin, doamna profesoară de Matematică, Lucaciu Simona, doamna profesoară de Limba română, Pop Mariana, doamna profesoară de Limba germană, Simon Amalia, și doamna profesoară de Matematică din gimnaziu, Micle Ana-Maria.
R: Spre care Universitate/ facultate ți-ai îndreptat idealul și care sunt motivele care stau la baza deciziei tale?
Laura H.: Mai departe îmi doresc să urmez cursurile Facultății de Matematică-Informatică Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, deoarece îmi place informatica și aș vrea să o studiez și să o aprofundez.
Felicitări, Laura! Mult succes în continuare!
Felicitari