Miercuri, 16 martie, debutează interviurile candidaților pentru funcțiile de directori și directori adjuncți ai unităților de învățământ din Sălaj, funcții rămase neocupate în urma primei etape a concursului, derulată la sfârșitul anului 2021.
În Sălaj există 29 de candidați înscriși în această etapă a concursului, care au fost declarați admiși la proba scrisă, înregistrându-se promovabilitate de 100 la sută.
27 dintre candidați au susținut proba scrisă la Zalău, iar doi dintre candidați, în centre de examen din județele limitrofe. Din acest motiv, pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Sălaj există o listă cu doar 27 de candidați declarați admiși, iar în datele centralizate ale Ministerului Educației sunt 29 de candidați admiși la nivelul județului Sălaj.
Potrivit calendarului de desfășurare a concursului, interviurile candidaților admiși la proba scrisă se defășoară din 16 până în 25 martie. Contestațiile se pot depune din 17 martie, cu o zi după prima zi de intervievare, până la data de 29 martie. Rezultatele finale ale concursului vor fi afișate la data de 29 martie, iar în 30 martie, candidații declarați admiși sunt nevoiți să își exprime opțiunea finală pentru funcția pe care o doresc, în cazul în care au decis în prealabil să concureze pentru funcție de conducere în mai multe unități de învățământ sau pe două funcții în cadrul aceleași unități (director, respectiv director adjunct).
Rezultatele finale vor fi validate la data de 31 martie, iar în 4 aprilie vor fi emise deciziile de numire.
Noii directori, respectiv directori adjuncți, își vor prelua atribuțiile funcției doar din 19 aprilie, dată la care vor intra în vigoare deciziile de numire în funcție.
La ediția 2022 a concursului pentru directori ai unităților de învățământ, președinte al Comisiei este inspectorul școlar general adjunct Faluvegi Ervin.
Modelele de întrebări pentru interviu au fost publicate din timp
Conform metodologiei, Comisia de organizare a întocmit încă din luna februarie un set de întrebări denumite ”situații problemă” la care vor răspunde, în cadrul interviului, candidații pentru funcțiile de director și director adjunct. Lista a fost publicată pe site-ul ISJ Sălaj în ultima zi a lunii feruarie și cuprinde 45 de situații care există sau pot apărea în unitățile de învățământ din județul Sălaj.
Vezi lista AICI
La fel ca data trecută, fiecare candidat va primi câte o întrebare din partea fiecărui membru al comisiei de concurs.
Iată câteva exemple de situații problemă ridicate:
”Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice din școală este într-o fază de stagnare, fie din lipsa fondurilor bugetare pe care școala le poate aloca, fie din lipsa fondurilor proprii pe care cadrele didactice le pot utiliza. Oferiți minimum două direcții de intervenție pentru remedierea situației” sau ”În cadrul Consiliului Profesoral există cadre didactice care nu se implică activ în comisiile constituite la nivelul unității. Identificați trei posibile motive și propuneți modalități de remediere pentru fiecare situație” sau ”Devotamentul și atitudinea profesorilor exercită o mare influență asupra progresului elevilor, fapt dovedit de numerose studii. În calitatea dvs., cum puteți să influențați cadrele didacatice, din unitatea de învățământ, pe aceste componente? Oferiți trei soluții”.
Cum se va desfășura interviul
În ziua în care este programată proba de interviu pentru ocuparea funcțiilor de conducere dintr-o unitate de învățământ, comisia de evaluare a probei de interviu se întrunește cu aproximativ o oră înainte de începerea probei.
Vor selecta din lista situațiilor problemă 3-4 teme generale, le particularizează în situații-problemă specifice respectivei unități de învățământ și le redactează cu bilete distincte pe care le numerotează; în situația în care pentru aceeași unitate de învățământ au optat candidați pentru ocuparea și a funcției de director și a celei de director adjunct, numărul situațiilor problemă / biletelor elaborate de comisia de evaluare a probei de interviu va fi de cel puțin 4.
Interviul va dura 60 de minute pentru fiecare candidat și este structurat în etapa de prezentare a candidatului, prezentarea strategiei de dezvoltare a unității de învățământ (25 de minute alocate prin metodologie), etapa de prezentare a modalității de rezolvare a situațiilor problemă (20 de minute alocate), iar ultima etapă constă în rezolvarea unei sarcini de lucru pentru evaluarea competențelor digitale (15 minute alocate). Candidaților le vor fi adresate întrebări doar la finalul prezentării strategiei, respectiv la finalul prezentării soluției de rezolvare a situației problemă, fără a fi întrerupți pe parcursul prezentării.
Toți candidații care optează pentru aceeași funcție din cadrul unității de învățământ vor avea de soluționat aceeași situație-problemă (conform cerinței din biletul extras de primul candidat, conform ordinii alfabetice) și vor avea repartizate aceleași sarcini de lucru pentru evaluarea competențelor digitale.
Interviul este evaluat de către fiecare membru al comisiei, punctajul final fiind media aritmetică a punctajelor acordate de către cei cinci membri ai comisiei de evaluare.
Nu se admit diferențe mai mari de trei puncte între oricare doi evaluatori. În cazul diferențelor mai mari de trei puncte, președintele comisiei are obligația să medieze divergențele de punctaj între evaluatori. Va fi declarat admis la proba de interviu candidatul care va obține cel puțin 7 puncte.
Punctajele obținute la proba de interviu se afișează la sediul și pe site-ul inspectoratului școlar, după încheierea probei, în aceeași zi.