Sute de salajeni, miliardari peste noapte

Aproape 120 de milioane de lei (adica 1.200 de miliarde de lei vechi) vor intra, in curand, in conturile catorva sute de salajeni, ca despagubiri pentru terenurile expropriate in vederea construirii Autostrazii Transilvania. Este vorba despre locuitori ai comunelor Marca, Ip, Crasna, Boghis si Nusfalau, suma amintita reprezentand restante din perioada 2007 – 2008. Potrivit informatiilor primite de la Simona Oana, sef serviciu la Directia Comunicare si Realatii Internationale din cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN), hotararea de guvern exista deja, platile urmand sa se faca dupa publicarea acesteia in Monitorul Oficial.
Cele mai mari plati vor reveni locuitorilor comunei Boghis, pentru care este prevazuta suma de 79.265.662 lei (peste 790 de miliarde). Urmeaza Crasna, cu aproximativ 15 milioane, Nusfalau, cu 13, si Ip (pentru tronsonul 3B), cu 11. Pentru cele doua comune cuprinse in tronsonul 3C, Marca si Ip, sumele restante sunt mai mici, intrucat aici exproprierile au inceput mai devreme si s-au platit, deja, o parte din despagubiri, in cuantum total de aproape 11 milioane de lei (110 miliarde de lei vechi). Cea mai mare parte din aceasta suma a revenit locuitorilor comunei Marca, pentru care s-a achitat, potrivit datelor CNADN, peste 8,4 milioane de lei, restanta de plata fiind de numai 121.000 de lei. Pentru comuna Ip, s-au platit despagubiri in valoare de peste 2,5 milioane de lei, iar suma restanta de plata este de 151.000 de lei.
Valoarea despagubirilor cuvenite locuitorilor primelor cinci comune va fi, insa, si mai mare, odata cu finalizarea documentatiilor pentru expropriere. Conform datelor primite de la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Salaj, doar in Ip si Nusfalau este finalizata receptionarea terenurilor supuse exproprierii, in restul comunelor procentul de receptionare variind intre 52 (in Boghis) si 95% (in Marca).
Lucrarile de constructie, suspendate
Cat despre lucrul efectiv la constructia autostrazii, reprezentantii Bechtel ne-au declarat ca, cel putin deocamdata, nu se executa lucrari de executie pe traseul salajean, motivele invocate fiind “intarzierea lucrarilor de descarcare arheologica si de relocare a utilitatilor, respectiv lipsa continuitatii parcelelor expropriate pe raza comunelor Ip si Marca, aferente sectorului 3C al Proiectului Autostrazii Transilvania”. Totusi, reprezentantii firmei care se ocupa de constructia autostrazii ne-au informat ca, in aceasta perioada, topografii lor ii vor ajuta pe angajatii Ocolului silvic Blidaru in vederea tarusarii limitelor de expropriere in padurea Port, astfel incat sa se poata incepe la defrisare si sa se permita, in acest fel, accesul echipelor de arheologi salajeni.
Deocamdata, singurele lucrari de constructie efectuate pana acum pe autostrada salajeana sunt realizarea a 425 de piloti pentru zidurile de sprijin si montarea unor piloni ce vor sustine o parte din viaductul ce va traversa viitoarea acumulare de la Suplacu de Barcau.
Autostrada Transilvania va traversa judetul Salaj pe o lungime de 81,4 kilometri, pe teritoriul administrativ al comunelor Marca, Ip, Nusfalau, Boghis, Crasna, Mesesenii de Jos, Romanasi, Treznea, Sanmihaiu Almasului si Zimbor, respectiv al municipiului Zalau.