Miezul invataturii crestine il constituie iubirea cu corolarul ei: iertarea. Mantuitorul a consfintit aceasta virtute pe dealul Golgotei, cand s-a rugat pentru chinuitorii si batjocoritorii Sai: ,,Parinte, iarta-le, ca nu stiu ce facI(Luca 23,34). Sfintele Evanghelii abunda in recomandari staruitoare in privinta iertarii greselilor semenilor nostri. Parabola celui care datora zece mii de talanti, invedereaza maretia si marimea iertarii dumnezeiesti, pe de o parte, si ticalosia slujitorului egoist in raport cu semenii lui, de alta parte. Un om datora zece mii de talanti si neavand cu ce sa plateasca, stapanul a poruncit sa fie vandut el si femeia lui si toate cate avea, ca sa plateasca datoria. Cazandu-i in genunchi, sluga se ruga:,, Doamne, ingaduieste-ma si-ti voi plati totI. Stapanul slugii s-a milostivit de el, i-a dat drumul si i-a iertat datoria. Iesind insa din fata stapanului, acesta a gasit pe unul din cei ce slujeau cu el si care-i datora o suta de dinari. Punand mana pe el, il sugruma zicand: ,,Plateste-mi ce esti dator!I Staruintele si rugamintile acestuia n-au avut nici un ecou in inima slujitorului ce abia fusese iertat. Cand stapanul afla de atitudinea slujitorului pe care el il iertase de o suma foarte mare, il cheama la el si-l dojeneste aspru:,, Sluga viclena, toata datoria aceea ti-am iertat-o, fiindca m-ai rugat. Nu se cadea, oare, ca si tu sa ai mila de sluga impreuna cu tine, precum si eu am avut mila de tine?I Dar si pedeapsa n-a intarziat, sluga cea vicleana a fost aruncata in inchisoare. Domnul incheie pilda cu un avertisment, ce ne este adresat si noua: ,,Tot asa si Tatal Meu cel ceresc va va face voua, daca nu veti ierta, fiecare fratelui sau- din inimile voastreI(Matei 18,35).
Talcul pildei este urmatorul: stapanul simbolizeaza pe Dumnezeu, slugile suntem noi, obligati a implini voia Sa cea sfanta. Sluga ce datora stapanului zece mii de talanti reprezinta pe cel ce s-a facut vinovat de multe si grele pacate. Acesta, fara iertare din partea lui Dumnezeu, nu poate scapa de povara datoriilor, adica a pacatelor. O suta de dinari, suma ce o datora alta sluga aceleia careia i se iertase datoria cea mare era o datorie mica, usor de achitat. Sluga ingrata si nemiloasa din pilda este icoana fidela a multora dintre noi. Cerem iertare de la Dumnezeu pentru pacate grave, dupa cum cerem mila de la cei randuiti sa pazeasca ordinea morala si sociala, dar suntem necrutatori fata de cele mai neinsemnate defecte sau abateri ale celor mici, mai slabi decat noi. Sa fim incredintati ca iertarea e singura cale de a nu mai adauga rau la rau. Cat sa iertam? Sfantului Apostol Petru care a pus intrebarea: ,,Doamne, de cate ori va gresi fratele meu si eu voi ierta lui?I, Domnul ii raspunde: ,,Nu zic tie pana de sapte ori, ci pana de saptezeci de ori sapteI. Adica mila si iertarea sa nu fie dramuite, ci sa fie acordate din plin, nimeni sa nu puna la inima vatamarea ce i s-a adus, ci sa se arate tare in fata raului ce-i sta in fata, invingandu-l prin iertare. Drept aceea, daca este vreunul care e in manie cu aproapele sau; daca este cineva care de ani de zile nu vorbeste cu fratele sau, parintii cu copiii; daca pastreaza cineva cartea ofenselor ce le-a primit de la prieteni sau cunoscuti, acelora le spun in numele Domnului: Aprindeti focul dragostei crestine, si ardeti cu el toata ura si vrajmasia care este intre voi! Atunci cand vom putea impreuna mainile frateste; cand ochii ce alta data priveau cu vrajmasie se pot privi cu duiosie; cand gura care alta data blestema sau hulea poate binecuvanta, atunci sa ingenunchem si sa ne rugam cu toata increderea: ,,si ne iarta noua greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostriI.