Raportul de audit al Curtii de Conturi este unul dintre documentele care reflecta cel mai bine modul in care functionarul dintr-o institutie publica si reprezentantii alesi in administratia locala gospodaresc banii asigurati de contribuabili prin impozite si taxe. Primul raport facut public in acest an este auditul financiar realizat de catre Camera de Conturi Salaj la Primaria municipiului Zalau, unitate administrativ teritoriala pe raza careia locuieste un sfert din populatia judetului Salaj. „Valoarea cumulata a erorilor constatate la Primaria Zalau este in suma de 2.195.000 de lei”, potrivit raportului. Majoritatea deficientelor constatate de catre auditori sunt legate de catre contractele incheiate de Primarie cu diverse firme de constructii pentru reabilitarea unor cladiri. O alta eroare imputata functionarilor municipalitatii este ca nu au urmarit modificarea unor proprietati, carora le-au fost imbunatatite dotarile, insa nu a fost modificat cuantumul impozitului. In aceasta categorie intra 55 de imobile care au fost racordate la utilitati, dar plateau in continuare un impozit mai mic. Valoarea estimata a diferentelor de impozit pe cladiri a fost de 9.000 de lei.
Termopane si radiatoare lipsa, dar achitate
Din verificarile efectuate asupra realitatii lucrarilor executate la consolidarea corpului B al Cladirii Transilvania, in baza unui contract intre Primarie si Constructii Montaj Criseni, s-a constatat ca s-au facut plati ilegale de 109.000 de lei. Din masuratorile efectuate in teren de echipa de audit, s-a constatat ca in cladire s-au montat doar 44 de metri patrati de tamplarie cu geam termopan, desi constructorul trebuia sa monteze, potrivit ofertei financiare, 152 de metri patrati. „Prin urmare, entitatea audiata (nr. – Primaria Zalau) in mod nelegal a acceptat si decontat constructorului lucrari si bunuri neexecutate si nelivrate de 107,7 metri patrati de tamplarie din lemn cu geam termopan”, se arata in raportul Curtii de Conturi. De asemenea, Primaria a achitat convectoare si radiatoare care nu au fost montate, conform ofertei financiare. Primarul Radu Capilnasiu sustine ca in acest caz constructorul va ataca in instanta decizia Curtii, „deoarece acele geamuri termopan care figureaza neexecutate dar platite sunt de fapt tamplaria refacuta la cererea Comisie de Cultura, insa nu a mai fost schimbat proiectul si actele”. Unul dintre actionarii SC Constructii Montaj SA Criseni este chiar Doina Opris, directorul Directiei Tehnice din cadrul Primariei Zalau, potrivit declaratiei de interese a acesteia. La aceasta firma, sotul Doinei Opris este director general.
400 de tone de asfalt decontate ilegal la Citadin
In urma verificarii efectuate de Curtea de Conturi asupra lucrarilor de reparare a drumurilor din municipiu, adica „plombarile” executate de Citadin, societate al carei actionar unic este Consiliul Local Zalau. „Nu in toate cazurile au fost respectate prevederile regulamentului, cantitatile de lucrari decontate fiind superioare celor stabilite pe baza normelor de deviz. (…) s-a decontat nelegal o cantitate totala de beton asfaltic de 400 de tone. Valoarea estimata a platilor nelegale efectuate de entitatea auditata este de 167.421 de lei”, se arata in auditul Camerei de Conturi. Primaria trebuie sa recupereze acum prejudiciul. Tot in cazul Citadin, din inventarul societatii lipsesc cosuri de gunoi in valoare de 17.200 de lei, date in administrare de catre Primarie.
Capace de canal platite de doua ori la Gradina Poporului
Pentru lucrarile de reabilitare a strazilor din zona Gradinii Poporului, Primaria Zalau a incheiat initial un contract cu PSV Company Bucuresti, companie care a renuntat. Dupa plecarea bucurestenilor, municipa-litatea a incheiat un acord cadru cu SC Drum Construct SRL, in valoare de un milion de lei. In cele din urma, Primaria si constructorul au constatat in timpul efectuarii lucrarilor ca trebuie inlocuite 20 de capace de camine de carosabil care au fost deteriorate din cauza nefinalizarii lucrarilor de catre PSV Bucuresti. In factura de la Drum Construct au fost cuprinse 20 de capace de camin noi, insa, la fata locului, inspectorii au descoperit ca „acestea sunt cele initiale si au fost platite primului constructor”. Valoarea estimata a abaterii este de 19.500 de lei.
Radu Capilnasiu: „Am facut demersuri pentru recuperarea prejudiciilor”
Primarul municipiului Zalau, Radu Capilnasiu, spune ca, in cazul lucrarilor decontate dar neexecutate, vinovati sunt dirigintii de santier care nu verifica lucrarile trecute de constructor in facturi. „Noi ne indreptam impotriva dirigintilor de santier si incercam sa recuperam sumele respective de la ei daca sunt recunoscute, daca nu, ii executam silit. De vreo doi ani am introdus clauze mai dure in contracte, pentru ca tot am avut probleme cu ei. Daca tot incasezi bani pentru supraveghere trebuie sa-ti asumi lucrarile. Oricum, in toate cazurile am facut demersuri pentru recuperarea prejudiciilor, inclusiv cu penalitatile calculate”, a precizat Radu Capilnasiu.