Sute de mii de români au scăpat de statul la coadă și așteptatul la ghișeu pentru obținerea unor acte de stare civilă. Din 8 mai, cetățenii din municipiile Cluj-Napoca, Constanța, Slobozia, Iași, Deva, Sibiu, Timișoara și județul Ilfov pot obține în format digital, dar și fizic, la cerere, certificate de naștere și deces.

Activitatea de înregistrare a evenimentelor de viață, naștere și deces, desfășurată de către ofițerul de stare civilă, se realizează acum în format digital.

În luna aprilie, punerea în funcțiune a “Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă – SIIEASC”, a fost inițiată la nivelul tuturor unităților administrativ-teritoriale ale județului Ilfov, prin înregistrarea în format digital a deceselor și nașterilor și, având în vedere rezultatele obținute, miercuri, 8 mai, s-a realizat operaționalizarea SIIEASC la nivelul celor 7 municipii reședință de județ.

O nouă etapă privind extinderea proiectului de digitalizare a actelor de stare civilă este preconizată a se realiza vineri, 10 mai, prin includerea anumitor unități administrativ-teritoriale de la nivelul județelor Cluj, Constanța, Hunedoara, Ialomița, Iași, Sibiu și Timiș.

Punerea în funcțiune, la nivel național, a Sistemului Informatic se va realiza etapizat, urmând a se finaliza la data de 24 septembrie 2024.

Proiectul este finanțat din bani europeni, având o valoare de aproximativ 185 milioane de lei. Obiectivul general a fost acela de a sprijini digitalizarea de la nivelul administraţiei publice, prin informatizarea sistemului de depunere a cererilor pentru înregistrarea și eliberarea documentelor de stare civilă, precum și implementarea suportului necesar dezvoltării și accesării serviciilor electronice ce au la bază informații de stare civilă pentru cele 4 evenimente primare de viață: naștere, căsătorie, divorț și deces.

Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă este alcătuit din 5 platforme interoperabile, având ca scop furnizarea de servicii digitale circumscrise înregistrării sau, după caz, atestării evenimentelor de viaţă: naştere, căsătorie, divorţ şi deces.

Infrastructura SIIEASC integrează o platformă dedicată desfășurării activității tuturor ofițerilor de stare civilă din România, o platformă dedicată cetățeanului, platforma instituțiilor publice partenere – prin intermediul căreia va fi asigurată interoperabilitatea cu administrația publică, și o componentă în care se regăsește o arhivă electronică în care sunt stocate peste 68,5 milioane de acte de stare civilă digitizate, cuprinzând informații din ultimii 100 de ani, mai exact începând cu luna ianuarie 1921.