Construite fara nicio urma de simt estetic, doar sa fie practice, garajele ridicate de zalauani strica aspectul zonei in toate cartierele orasului. Sunt ridicate cu bani putini, din ce a avut fiecare la indemana: niste bucati de tabla, nu conteaza ca sunt de culori diferite, niste tevi, procurate de pe unde s-a putut, cateva bucati de BCA, o mana de ajutor de la un vecin, doi, si e gata ridicat garajul. Intr-un sir de astfel de contructii, nu vezi doua la fel, iar imaginea de ansamblu e pe alocuri sinistra. Intre ziduri care stau parca sa cada, se insira o paleta larga de bucati de tabla, sudate cu amatorism. Una verde, una albastra, una maro, una ruginita, una indoita. Multe garaje nici macar nu sunt vopsite. Proprietarii lor s-au multumit sa le traga un rand de grund, sa le protejeze de intemperii. Iar deasupra, niste placi de azbociment, sa nu ploua inauntru. Sa stea in picioare. Nu conteaza cum arata. Important e sa intre masina inauntru sau sa se poata depozita muraturile, dulceturile sau lucrurile care te incurca prin casa si nu mai incap in balcon sau in debarale. Altii au vrut sa fie mai cu mot decat vecinii si si-au facut garaj cu etaj, cu mansarda. Slute, dar mai inalte decat celelalte, te duc cu gandul la o adaptare proprie a stilului tenebros gotic sau la o locuinta numai buna pentru vrajitoarele din povestile pentru copii. Asa hidoase cum sunt, multe garaje de prin oras sunt sau au fost locuri de desfasurare pentru cate un mic business, iar usile de garaj tin loc de firma sau de panou luminos. „Sifonarie”, „Croitorie comanda”, „Vand cauciucuri”, se poate citi inca pe multe dintre ele.
Cert este ca un garaj e valoros. Sunt cautate, pentru ca sunt putine, raportat la numarul de masini din oras, iar acum, ca vine iarna, valoarea lor creste si mai tare. Sunt multi zalauani dispusi sa inchirieze garaje, pentru a nu isi tine masina afara pana la primavara. Scoase la vanzare, garajele se vand in oras cu preturi ce ajung pana la zece mii de lei, pret dictat si de zona.
Cat costa parcarea
Atat garajele, cat si coper-tinele sau locurile de parcare reprezinta surse de venit pentru bugetul local. Chiria pentru un garaj este de un leu pe metru patrat pe luna. In conditiile in care majoritatea garajelor au o suprafata de 21 de metri patrati, proprietarii lor platesc in jur de 21 de lei pe luna. Pentru o copertina, chiria este de saptezeci de bani pe metru patrat pe luna. Cele mai multe au in jur de 12, 5 metri patrati, iar chiria lunara ajunge la aproximativ 9 lei. In cazul locurilor de parcare, nu exista un tarif fix pentru ca pentru acestea liciteaza locatarii interesati. Pretul minim pornes-te de la opt lei pe luna, dar poate ajunge si la nouazeci de lei pe luna, cum se intampla in zona Tribunalului. Tariful este dictat de cat de mare e criza de locuri de parcare in zona si de cat de mult sunt dispusi sa plateasca pentru unul cei interesati.
Primaria le considera urate, dar nu are nimic impotriva lor
Municipalitatea recunoaste ca multe garaje sunt de-a dreptul urate, dar reprezentantii Primariei Zalau spun ca nu au in plan sa porneasca o actiune de demolare a acestora in masa. Daca locatarii din zona solicita insa demolarea unor garaje si construirea de locuri de parcare, solicitarea lor e binevenita. In contractul de inchiriere al garajelor scrie foarte clar ca primaria le poate demola cand doreste, daca invoca motive de utilitate publica. In cartierul Dumbrava 1, de exemplu, pe Aleea Dumbravita, primaria a daramat douasprezece garaje si a construit in locul lor patruzeci de locuri de parcare. In Zalau exista in momentul de fata 3.480 de garaje.