martie 20, 2025

Fosta Taxa auto, rebotezata tava de mediu, este eliminata

fosta-taxa-auto-rebotezata-timbru-de-mediu-se-elimina-dar-banii-platiti-nu-se-restituie-automat0_53800

Instanta ramane singura cale pentru recuperarea taxei

De la 1 februarie, timbrul de mediu va fi eliminat. Acesta apare pe lista celor 102 taxe care vor fi desfiintate din prima zi a lunii viitoare. Legea care elimina taxa nu prevede insa si restituirea banilor catre cei care au platit deja timbrul de mediu. In aceste conditii, instanta ramane, in continuare, singura varianta pentru recuperarea banilor.
“Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 119 din 4 martie 2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 37/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga”, este textul de lege care desfiinteaza timbrul de mediu.

Eliminarea timbrului de mediu este
pentru unii muma, pentru altii ciuma

Eliminarea timbrului de mediu este, pe buna dreptate, o bucurie pentru cei care isi cumpara o masina la mana a doua.
De cealalta parte, producatorii si importatorii de masini se tem ca masura le va scadea vanzarile. Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule a estimat ca eliminarea timbrului de mediu va duce la o scadere cu 30 la suta a vanzarilor interne de masini noi, dar si la pierderea a aproximativ 15 mii de locuri de munca. Un alt aspect semnalat il reprezinta fapul ca Romania se va umple de rable.
Guvernul cauta deja solutii pentru a inlocui golul pe care-l va lasa in buget eliminarea timbrului de mediu. Ministrul Mediului, Daniel Constantin, a anuntat ca vor fi luate masuri compensatorii pentru a sprijini industria autohtona de autovehicule.
Fostul premier Dacian Ciolos se declara de acord cu eliminarea taxei, dar atragea atentia ca, odata cu ea, se vor elimina si banii pentru programele Rabla sau Casa Verde.
Actualul ministru al Mediului, vicepremierul Daniel Constantin, spune insa ca problema nu este neaparat alimentarea Administratiei Fondului pentru Mediu, pentru ca nici macar banii existenti nu s-au cheltuit. 70 la suta din fondurile avute nu s-au cheltuit, sustine Daniel Constantin.
In opinia lui, mai problematica este restituirea banilor catre romanii care au platit timbrul de mediu. Au mers in instanta si au castigat, iar statul trebuie sa le plateasca esalonat foarte multi bani.

Salajul e fruntas la numarul de rable

La nivel national, judetul Salaj se afla in fruntea judetelor cu cele mai multe rable pe sosele. Potrivit datelor oficiale, parcul auto salajean are o medie de varsta de peste 15 ani. Doar patru judete mai stau la fel de prost: Mehedinti, Arad, Caras Severin si Suceava. Insa nici in celelalte zone din tara situatia nu este cu mult mai buna. Per total, din cele 42 de judete, in 22 parcul auto are o vechime medie de peste 14 ani, in conditiile in care media nationala a parcului auto este de 13,3 ani.
Masini proaste din punct de vedere tehnic pe sosele inseamna, pe langa poluare excesiva, mai multe accidente si, implicit, mai multi morti pe drumurile tarii. 
Pe harta accidentelor, Salajul apare cu rosu, cu 78 de morti la mia de accidente.