Potrivit ultimelor informatii de pe site-ul SEAP, unde se deruleaza licitatia pentru realizarea centurii ocolitoare a Zalaului, pana la data de 31 iulie, ora 15.00, pot fi depuse ofertele pentru proiectarea si construirea "Variantei ocolitoare a Zalaului, tronsonul II". Valoare estimata a licitatiei este de 189.257.405,85 lei. Contractul are ca obiect proiectarea si executia în cadrul proiectului "Varianta de ocolire a Municipiului Zalau între DN 1F km 79+625 si DJ 191C".
Acest tronson va avea o lungime de 5,535 km. Principalele lucrari care vor fi realizate pe aceasta portiune constau în cinci viaducte, doua poduri si doua intersectii giratorii. Un sens giratoriu este prevazut la desprinderea din drumul spre Cluj-Napoca, la kilometrul 79+629, iar cel de-al doilea sens giratoriu la intersectia cu DJ 191C la Aghires.
Proiectarea este programata sa dureze 6 luni, iar executia lucrarilor 24 luni.
rn
Fiecare kilometru din centura Zalaului costa 7,3 milioane euro
Daca cei cinci kilometri de sosea de centura ajunge sa coste peste 40 milioane euro. Am facut un calcul simplu de unde rezulta ca un kilometru construit din centura Zalau, costa bugetul de stat 34.410.437,27 lei, peste 344 miliarde lei vechi sau 7.3 milioane euro. Un metru din centura Zalaului ajunge sa coste 7.321 euro.
rn
Kilometrul din centura Zalaului, costa mai mult decat un kilometru de drum expres
Tronsoanele de autostrazi, drumuri expres, poduri si reabilitari de drumuri nationale licitate în ultima perioada costa între 1,2 si 18,8 milioane de euro pe kilometru, iar vitezele medii de executie sunt de cel mult 168 de metri pe zi, arata datele din anunturile ofertelor analizate.
De exemplu Drumul Expres Craiova – Pitesti, a carui desfasurare totala va fi de 121 de kilometri, cu o valoare a contractului de 3,77 miliarde de euro si un timp de executie de 24 de luni. Calculele arata ca fiecare kilometru va costa, 6,7 milioane de euro.
Cea mai scumpa lucrare dintre cele licitate recent este podul suspendat peste Dunare de la Braila, în valoare totala de 2,02 miliarde de lei, adica 18,8 milioane de euro per kilometru.
B.B.C. scrie ca doar vreo 800 km de autostrada detine Romania la acest moment. Prin comparatie Spania are peste 14.000 km, iar Germania si Franta fiecare peste 10.000 km. Tot spre comparatie, China are acum o productivitate de peste 10.000 km pe an, dar prin terenuri extrem de grele, de o complexitate cu mult peste cea a Romaniei.