Elevii din mai multe localitati salajene primesc cu intarziere cornurile, iar cand ajung la ei sunt necomestibile. Inspectoratul a primit reclamatii din zece scoli intr-o singura zi.
S-au scurs abia doua saptamani de la finalizarea licitatiei si semnarea con-tractului pentru distributia produselor de panificatie in cadrul programului „lapte si corn”, de care beneficiaza elevii din gimnaziu si prescolarii salajeni, ca au si inceput sa „curga” reclamatiile la Inspectoratul Scolar cu privire la modul defectuos in care decurge distributia. Numai intr-o singura zi, inspectorul scolar general adjunct, Stefan Szabo, a primit peste 10 reclamatii de la directorii unitatilor de invatamant, pe care le-a prezentat consilierilor judeteni in cadrul sedintei de ieri.
In primul rand, directorii reclama ca firmele distribuie cornurile dupa ce elevii ies de la ore si pleaca acasa, astfel ca primesc cornul abia a doua zi. Apoi, cornurile sunt tari, necomestibile, chiar daca pe ambalaj scrie ca produsul se incadreaza in termenul de garantie. Unele firme, lunea duc biscuiti, nu cornuri. Si nu in ultimul rand, firma Farkas Trans, din Turda care a castigat licitatia pentru distributia cornurilor in zona Cehu si in zona Jibou, este reclamata ca distribuie cornurile din doua in doua zile, insa, conform contractului, ar trebui sa distribuie zilnic cornuri proaspete. „In distributia produselor de panificatie este jale. Eu refuz sa ma mai ocup de acest program. Mi-au sosit o gramada de reclamatii – de la Sarmasag, de la Jibou, de la Bocsa, Carastelec, Camar – pe care am tinut sa vi le prezint. Eu nu inteleg de ce nu pot firmele de la noi sa participe la licitatie? In anul scolar 2011-2012 nu am avut nicio reclamatie pe acest program. Eu o sa fac un raport complet si vi-l inaintez, dar nu este normal ce se intampla. Directorii scolilor nu fac fata. Au cerut copii ale contractului de distributie si nu le-au primit. Este o impertinenta din partea furnizorilor, mai ales ca si raspunsurile pe care le dau sunt de genul <>„, a precizat Stefan Szabo.
Inspectorul a declarat pentru Graiul Salajului ca maine va finaliza centralizarea reclamatiilor primite de la unitatile de invatamant si va transmite raportul atat Consiliului Judetean, cat si Agentiei pentru Plati si Interventiei in Agricultura (APIA) Salaj.
Tiberiu Marc da vina pe re-centralizarea programului
Presedintele Consiliului Judetean Salaj, Tiberiu Marc, a dat de inteles ca se astepta sa apara asemenea probleme in distributia produselor de panificatie, pentru ca a mai avut o experienta de acest gen in anii anteriori, cand distributia produselor se stabilea in sistem centralizat. „Noi am fost printre primii care in anii trecuti am descentralizat distributia produselor de panificatie, tocmai pentru ca produsele sa ajunga proaspete la copii si sa se respecte contractul. In plus, am incurajat si furnizorii din judet. Insa, anul acesta, s-a luat decizia de re-centralizare a distributiei si iata ca apar efectele. Este deranjanta atitudinea furnizorilor, dar noi vom face presiuni, atat cat vom putea, insa nu am certitudinea ca vom reusi sa descentralizam iar programul”, a precizat Tiberiu Marc.
Una dintre solutii ar fi rezilierea contractelor semnate cu actualii furnizori care nu-si respecta contractele, insa demersul are anumite repercusiuni. Trebuie sa se reia licitatia, iar pana la solutionare, furnizarea se negociaza direct.
Furnizorul din Turda „s-a ascuns” sub o alta denumire si a castigat
In ianuarie 2009, administratia judeteana a reziliat un contract de furnizare a produselor de panificatie cu o firma din Turda – SC Bamm Impex SRL, firma cu care s-a ajuns in instanta. Aceeasi firma, spune presedintele Marc, si-a schimbat denumirea in Farkas Trans si a participat la licitatie in acest an, ba chiar a si castigat licitatia pentru furnizarea produselor in zona Jibou si Cehu. Motivul rezilierii contractului cu firma din Turda au fost numeroasele ne-respectari ale clauzelor contractuale si a legislatiei specifice. Iar acum, aceeasi firma este reclamata ca distribuie cornurile in scoli din doua in doua zile, astfel ca produsele nu mai sunt proaspete cand ajung la elevi.
Protectia Consumatorului nu a gasit nereguli
La Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului (OJPC) Salaj nu s-au inregistrat, deocamdata, sesizari cu privire la programul „lapte si corn”, insa s-au efectuat controale pe acest segment. Noul comisar sef al institutiei, Dorina Revnic, a declarat pentru Graiul Salajului ca in cadrul controalelor, mai ales cele efectuate in mediul rural, se verifica si distributia produselor lactate si a celor de panificatie. Insa, nu s-au gasit nereguli, deoarece distributia era realizata de producatorii cu care au fost prelungite contractele pana la finalizarea licitatiei. „Nu am mers in control strict pe aceasta problema. Multi dintre furnizori aveau contracte provizorii, noii furnizori nu au fost inca verificati. Dar vom face controale pe acest program, chiar daca pana acum nu au fost inregistrate reclamatii”, conchide seful OJPC Salaj.