Chinurile facerii si refacerii se lungesc la nesfarsit

Reabilitarea drumului national 1H pe tronsonul Criseni-Rastoci este departe de a fi incheiata, chiar daca in urma cu o luna insusi prefectul Salajului Ionel Ciunt a mers pe teren ca sa inspecteze reabilitarea drumului national si sa „impulsioneze” mersul lucrurilor. Primarii comunelor din aceasta raza sunt sceptici cu privire la rezolvarea pro-blemelor, multe dintre ele de anul trecut, constatate in te-ren de fostul prefect Filonas Chis, fara a carui interventie firma lui Casuneanu ne-ar fi predat drumul vraiste. A venit randul lui Ionel Ciunt, care, impreuna cu senatorul Gheor-ghe Pop si deputatul Iuliu Nosa, a efectuat o vizita la fata locului. Pa&Co, firma patronata de Costel Casuneanu trebuia sa reabiliteze DN1H pana in ianuarie 2013. Nu numai ca nu s-au tinut de promisiune, dar primarii comunelor Criseni, Jibou, Mirsid, Letca, Babeni si Surduc sustin ca angajatii Pa&Co au executat lucrari „de mantuiala” care le-au pricinuit o sumedenie de probleme si pentru care au primit promisiuni repetate ca vor fi rezolvate. Inca nu se stie cand.

La Letca primaria pune umarul dupa ce PA&Co a stricat conducta de apa
In Letca, lucratorii Pa&Co au lasat in august 2012 jumatate satul fara apa dupa ce au spart conducta de alimentare in timpul lucrarilor. Dorel Man, primarul de aici, spune ca muncitorii au adus in urma cu o luna o noua conducta. Muncitorii Pa&Co nu au obligatia de a ingropa conducta de apa in pamant. Primaria se ocupa de acest lucru, sustine primarul. Muncitorii doar au montat conducta, iar Primaria Letca a realizat conectarile la alimentarea cu apa, dupa care va trebui sa astupam conducta amplasata la cinci metri in afara partii carosabile, a adaugat Dorel Man. Tot in Letca au fost probleme cu descarcarea de apa a unui podet, pentru care nu s-a gasit solutie tehnica. Lucrarile de reabilitare a podetului s-au suprapus peste proprietatea privata a unui satean care a convenit in cele din urma ca drenajul pentru podetul respectiv sa se realizeze pe o portiune de teren din gradina sa, precizeaza Dorel Man.

La Jibou e santier prelungit
Primarul din Jibou, Eugen Balanean, a avut de asemenea probleme cu angajatii Pa&Co care au astupat gurile de aerisire ale conduc-telor de gaz, motiv pentru care trotuarele deja reabilitate au trebuit sparte si asfaltate din nou. Pana recent, nici circuitul apei pluviale nu era realizat in intregime in Jibou. S-a rezolvat problema apei pluviale. Muncitorii lucreaza in acest moment la racorduri si la trotuare. De la Cuceu spre Jibou se reabiliteaza rigolele, se decolmateaza santurile si se lucreaza la intersectia cu drumul judetean 108 A spre localitatea Var, spune Eugen Balanean. Edilul din Jibou sustine ca pe strada Gheorghe Doja nu a fost inca finalizata betonarea rigolelor de scurgere a apei pluviale. „Am observat ca muncitorii au inceput finisajele de la Gara din Zalau inspre noi. Cand vor ajunge in Jibou, nu se stie”, spune primarul.
Primarul Balanean precizeaza ca a primit vizita prefectului cu care a identificat principalele aspecte cu care se confrunta Jiboul in contextul reabilitarii drumului national 1H. Primarul Jiboului subliniaza ca nu a primit atunci din partea prefectului promisiuni legate de finalizarea lucrarilor de reabilitare, fiindca nu exista finantare, dupa cum spunea prefectul la acea vreme. Angajatii Pa&Co s-au plans in repetate randuri ca nu au fost platiti cu lunile. Primarul mai spune ca, din cate cunoaste, s-a acordat firmei administrate de Casuneanu „o extensie” pentru prelungirea termenului prevazut pentru finalizarea lucrarilor de reabi-litare a DN1H. Eugen Balanean subliniaza ca lucrarile de reabilitare cu privire la racordarea la reteaua de apa si accesul la tarlalele oamenilor trebuiau terminate in martie.

Primarul din Criseni se sperie de ce fac angajatii lui Casuneanu
In Criseni, situatia cu privire la reabilitarea drumului este si mai delicata. Primarul Andrei Maior spune ca reprezentantii Pa&Co mai mult promit decat fac. Edilul se plange de colaborarea deficitara dintre Primarie si administratorii firmei. Spune ca acestia nu ii intreaba nimic pe reprezentantii Primariei inainte sa se apuce de un lucru si ca abia au vrut sa realizeze accesul la Primaria Criseni. „Daca vreau sa vorbesc despre o problema cu constructorul, angajatii spun ca nu sunt ei administratori. Invoca scuze pentru orice”, declara nemultumit primarul. Andrei Maior sustine ca santurile au fost betonate in Criseni numai pe o parte de la Politie in sus, in timp ce trotuarele au ramas neexecutate. Primarul din Criseni este de parere ca va avea probleme cu podurile de pe marginea drumului. Initial, angajatii Pa&Co au montat tuburi de 60 de toli care sa preia apa pluviala. Acum monteaza tuburi de 40 de toli, care nu vor fi capabile sa capteze volumul de apa provenit din apa pluviala, este de parere primarul care mai spune ca muncitorii lucreaza acum in Criseni unde betoneaza podurile.

La Surduc „mai au mult de lucru”
Primarul Maria Onicas din Surduc apreciaza ca lucratorii Pa&Co mai au mult de munca in comuna. Firma a promis ca va realiza trotuare, podete si o alee pietonala sub padure. S-au facut podete, s-au montat tu-buri, dar trotuarele si santurile nu s-au realizat inca. „Despre aleea pietonala care duce la padure nici nu mai vorbesc”, precizeaza Maria Onicas. Primarul spune ca firma le-a mai promis pod peste Valea Almasului si peste Valea Solonii. Podul peste Valea Solonii este realizat intr-o anumita masura, astfel ca pe o parte se circula, in timp ce alta portiune este in constructie. Maria Onicas adauga ca exista o diferenta de nivel in covorul asfaltic turnat pe partea stanga de mers spre Dej. Cat despre podul peste Valea Almasului, edilul spune ca trebuie construit…

Probleme cu santurile si podetele din Babeni
Primarul din Babeni sustine ca luni si-a petrecut toata ziua cu angajatii Pa&Co pentru a fi sigur de bunul mers al lucrarilor. Constructorul a transportat luni betonul cu care vor fi realizate podetele din Babeni. „In continuare, muncitorii au inceput asfaltarea drumurilor laterale”, spune primarul Dorel Vancea. In prima faza s-au executat lucrarile legate de accesul la terenurile oamenilor. „Am rezolvat chestiunea intravilana, urmeaza lucrarile cu privire la spatiul extravilan”, spre Cuciulat. In Babeni sunt probleme cu santurile si podetele, fiindca constructorul intentioneaza sa monteze tuburi de 40 de toli dimensiune. La fel ca primarul din Criseni, Dorel Vancea crede ca dimensiunea tuburilor care aduna apa pluviala este insuficienta. Satenii sunt nemultumiti de lucrarile Pa&Co in comuna lor si se plang reprezentantilor primariei. Primarul din Babeni este de parere ca trebuia intrebata primaria despre debitul de apa intr-un sezon secetos si ploios, de exemplu, inainte ca proiectantii sa se apuce de lucru. Noroc ca la intrarea in Babeni avem un tub de dimensiuni mari pe care ne bazam pentru colectarea apei pluviale. „I-am convins pe muncitori sa lasam tubul respectiv acolo unde a fost pus in urma cu 30-40 de ani”, explica primarul. Si Dorel Vancea a auzit despre problemele financiare cu care se confrunta constructorul. Baietii de la Pa&Co nu vin la lucru pentru ca nu sunt platiti. „Dupa ce lucrari au facut, nu merita niciun leu”, crede primarul din Babeni.

Prefectura e cu ochii pe PA&CO
Purtatorul de cuvant al Prefecturii Salaj, Oana Ciobanu, spune ca din cauza unor alunecari de teren pe anumite tronsoane Pa&Co a cerut suplimentarea timpului de lucru pentru realizarea obiectivelor propuse in reabilitarea drumului national 1H. Oana Ciobanu subliniaza ca procesul verbal de receptie a lucrarilor de reabilitare trebuie semnat in luna septembrie a acestui an. Muncitorii Pa&Co lucreaza atat pe tronsonul Criseni-Rastolt, cat si pe segmentul Zalau-Alesd. De asemenea, prefectul Ionel Ciunt intentioneaza sa mai faca o inspectie pentru a observa stadiul lucrarilor de reabilitare pe tronsonul Criseni-Rastolt, mai spune purtatorul de cuvant al Prefecturii Salaj.

Senatorul Pop cere explicatii ministrului Dan Sova pentru blocajul lucrarilor
Senatorul PSD Gheorghe Pop si-a manifestat interesul fata de reabilitarea drumului national 1H intr-o interpelare adresata in 3 iunie ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine, Dan Sova. Senatorul salajean Gheor-ghe Pop i-a atras atentia ministrului ca contractul de executie a lucrarilor a fost semnat in 2011 pe o perioada de doi ani, astfel ca termenul a expirat la inceputul anului 2013. In respectiva interpelare, senatorul ii aduce mini-strului Dan Sova la cunostinta ca a participat in urma cu o luna la o vizita pe teren impreuna cu Prefectul Ionel Ciunt, reprezentantii constructorului Pa&Co si cei ai Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) Cluj, moment in care constructorul a precizat ca nu poate inainta lucrarile de reabilitare pentru ca nu exista act aditional la contractul de executie. Atunci, constructorul a fost de acord sa continue lucrarile din fonduri proprii, urmand ca in anii urmatori sa-si recupereze banii, cunoscute fiind problemele financiare si situatia alocarilor bugetare pentru 2013. Prin urmare, senatorul Pop ii cere in final raspuns lui Sova cu privire la stadiul procesului de incheiere a actului aditional si termenul de semnare a acestuia. Cere de asemenea lamuriri ministrului pe care il intreaba in interpelare „ce anume a impie-dicat incheierea actului aditional, pentru ca principala consecinta a fost blocarea lucrarilor”. Pana in prezent, senatorul PSD Gheorghe Pop nu a primit raspunsul asteptat din partea ministrului Dan Sova.