Incepand din septembrie, trei discipline optionale noi vor fi introduse in programa scolara din invatamantul primar. Mini-strul Educatiei, Remus Prico-pie, a aprobat deja ca „Filosofie pentru copii”, „Educatie pentru societate” si „Educatie Financiara” sa devina obiecte de studiu pentru clasele mici. Conform Ordinului ministrului Educatiei, „cele trei discipline fac parte din curriculum la decizia scolii pentru invatamantul preuniversitar, iar din anul scolar 2013 – 2014, programele scolare pentru aceste trei cursuri vor putea fi folosite ca oferta centrala de curriculum la decizia scolii”. Proiectul aprobat de ministrul Pricopie prevede ca materia optionala „Educatie pentru societate” va fi studiata la clasa pregatitoare, clasa I si clasa a II – a; „Filosofie pentru copii” la clasa a III – a si/sau a IV – a; optionalul „Educatie Financiara” va putea fi studiat, de asemenea la clasa a III – a si/sau a IV – a.
Dupa cum se detaliaza in programa, la disciplina optionala „Educatie pentru societate”, elevii vor invata elemente de conduita moral-civica si modul in care se aplica acestea in contexte reale de viata. La „Filosofie pentru copii”, scolarii vor invata etapele pe care le implica rezolvarea unei pro-bleme date, cum sa sustina un punct de vedere, dar si cum sa respecte punctele de vedere ale celuilalt. Disciplina „Educatie financiara” raspunde unei initiative dezvoltate de Comisia Europeana in toate statele mebre ale Uniunii Europene. Conform Ministerului Educatiei, „materia isi propune educarea consumatorului si dezvoltarea receptivitatii elevilor pentru domeniul financiar”. De precizat este ca, incepand din clasa pregatitoare si pana in clasa a IV – a, elevii nu pot avea mai mult de o disciplina optionala pe an de studiu.

Psihologul spune ca optionalele sunt benefice
Pentru a vedea care este utilitatea introducerii acestor materii optionale pentru elevii din clasele pregatitoare si pana in clasa a IV – a si in ce masura sunt sau nu cele trei optionale in beneficiul copilului am luat legatura cu Adina Mesaros, psiholog coordonator in cadrul Centrului Judetean de Asistenta Psihopedagogica (CJAP) Salaj, care spune ca „introducerea oricarui optional vine doar in sprijinul copiilor”. Adina Mesaros a declarat ieri pentru Graiul Salajului ca „modalitatea de predare a disciplinelor optionale este diferita de modalitatea de predare a celorlalte materii”, explicand ca disciplinele optionale la clasa se desfasoara sub forma de jocuri si activitati interactive, iar dascalii utilizeaza metode specifice activ – participative, ceea ce inseamna ca elevii vor fi stimulati sa interactioneze. „De exemplu, disciplina <> este o disciplina care il va ajuta pe copil sa se dezvolte din punct de vedere socio – emotional, sa se adapteze situatiilor problematice sau sa isi dezvolte comportamente”, spune psihologul Adina Mesaros. Cat despre optionalul „Educatie financiara” pentru elevii din clasele mici, Adina Mesaros ne-a declarat ca „a-l educa pe copil de mic sa utilizeze eficient resurse mici financiare este in beneficiul lui”. „Copilul trebuie sa inteleaga de mic ce inseamna recompensa si sa constientizeze utilitatea banilor”, a adaugat psihologul. Per ansamblu, Adina Mesaros spune ca fiecare dintre cele trei materii vin in sprijinul elevilor si „ii ajuta sa se adapteze la mediul complex in care traim”.