Szabo Stefan: „Nu este bine ca timp de opt ani de zile, elevul sa umble la scoala si sa nu il intrebe nimeni de sanatate”
Reprezentantii invatamantului din Salaj sunt de acord cu masura luata de Ministrul Educatiei, Remus Pricopie, prin care, incepand cu anul scolar 2013 – 2014 se vor introduce evaluari nationale si la clasele a II- a, a IV – a si a VI – a, si spun ca pot avea un impact bun asupra sistemului de invatamant.

Asa se formeaza „cetateanul de maine”
Szabo Stefan, inspector scolar general adjunct in cadrul Inspecto-ratului Scolar Judetean (ISJ) Salaj si, totodata, profesor de chimie, a declarat ieri pentru Graiul Salajului ca „parintii, copiii, dar mai ales cadrele didactice, trebuie sa se obisnuiasca cu ideea ca aceste testari nu sunt un lucru rau”. In opinia inspectorului, „nu este bine ca timp de opt ani de zile, elevul sa umble la scoala si sa nu il intrebe nimeni de sanatate”. Szabo Stefan sustine ca, in primul rand, scopul evaluarilor inca din clasele mici este, „formarea cetateanului de maine”. „Ca cetatean, copilul trebuie sa inteleaga ca are niste drepturi, dar si niste obligatii”, spune Szabo, adaugand ca „elevul trebuie sa demonstreze ca stie sa scrie si sa socoteasca”. Mai mult, inspectorul sustine ca trebuie sa ne apropiem si noi de tarile baltice, unde acest sistem functioneaza foarte bine. Szabo Stefan a lansat doua ipoteze cu privire la demersurile evaluarilor de anul viitor. „Exista doua situatii: ori se va lua in serios si nu vor fi doar formalitati si astfel ii vom ajuta pe copii, ori daca testarile vor fi doar formale, se va risipi timp, nervi si energie. Totusi, sper sa fie prima varianta”, a incheiat inspe-ctorul Szabo Stefan.

Un test pentru dascali
Gheorghe Bancea, seful invatamantului salajean si profesor de istorie, ne-a declarat ca aceste evaluari „nu vor fi altceva decat un barometru pentru a verifica situatia elevilor la un moment dat”. Bancea spune ca evaluarea la clasele a II – a, a IV – a si a VI – a nu trebuie vazuta ca un examen, ci este mai mult un test pentru dascali, care vor fi in stare sa vada unde trebuie sa aduca imbunatatiri in procesul de invatare a elevului. Un alt motiv pentru care Gheorghe Bancea sustine ca introducerea evaluarilor la clasele a II -a, a IV – a si a VI – a va fi una benefica este ca, „examinarile vor putea duce la echilibru intre notele de la clasa si notele de la evaluarea nationala propriu – zisa, la sfarsitul clasei a VIII – a.

Experienta evaluarilor-pilot in Salaj
Sase scoli din judetul nostru au fost cuprinse in lista scolilor din toata tara unde s-au organizat evaluari pilot la finalul claselor a II – a, a IV -a si a VI -a, testarile avand loc in perioada 19 – 22 mai. Pentru evaluarile la clasa a II -a au fost selectate Scoala Gimnaziala Dobrin si Scoala Gimnaziala „Mihai Eminescu” din Zalau ( 9 – 10 mai); pentru evaluarile la finalul clasei a IV -a au fost selectate: Scoala Gimnaziala Chiesd, Scoala Gimnaziala Zimbor si Scoala Gimnaziala „Mihai Eminescu” (15 mai); iar pentru testarile pilot la clasa a VI -a au fost stabilite ca centre in Salaj: Scoala Gimnaziala „Simon Barnutiu” din Bocsa si Scoala Gimnaziala „Silvania” din Simleu Silvaniei (22 mai).
La clasa a II -a, testarile au continut doua sectiuni: competente de receptare – producere a mesajelor si competente de matematica. Rezultatele obtinute au constat in elaborarea planurilor individualizate de invatare, consemnarea lor in portofoliul educational al elevului si informarea parintilor sau a tutorilor legali asupra stadiului formarii si dezvoltarii competentelor evaluate.
Evaluarea la finalul clasei a IV -a inclus disciplinele: limba romana, limba materna (pentru elevii care studiaza in limbile minoritatilor nationale) si matematica. Rezultatele evaluarii sunt utilizate de Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) pentru realizarea unor studii si cercetari de diagnoza a sistemului de invatamant primar.
Testele din cadrul evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a au continut doua sectiuni corespunzatoare probelor transdisciplinare evaluate: limba si comunicare, respectiv matematica si stiinte. Scopul evaluarii a fost optimizarea invatarii si elaborarea, acolo unde este cazul, a planurilor individualizate de invatare, dar si pre – orientarea scolara a elevului catre un anumit tip de liceu.