Expozitia „Arta in slujba ideologiei comuniste”, al carui vernisaj a avut loc ieri la Gale-riile Sima, face parte dintr-o suita de manifestari care se vor desfasura de-a lungul acestui an si care vor sa puna pe tapet o perioada sumbra pentru cultura romaneasca, peri-oada comunismului. Expozitia este una de patrimoniu, lucrarile plastice apartin, o parte Muzeului Judetean de Istorie si Arta Zalau, iar alta parte provine de la Muzeul de Istorie a Romaniei si de la fostul Muzeu de Istorie a Partidului Comunist. Trei sunt temele majore abordate: proletariatul ridicat in slavi, realismul socialist si culturalizarea maselor.
Pe la sfarsitul anilor ‘70, ideologii comunisti au acceptat si ideea socialismului umanist, dar a fost mai mult o forma fara fond. Muzeograful Marin Pop a facut o trecere in revista a perioadelor comuniste cand cultura a avut de suferit. Dupa instaurarea Partidului Comunist la putere, trebuia eliberat terenul, adica tot ce venea din trecut era retrograd si trebuia interzis. Atunci au fost desfiintate unele publicatii, iar peste 9.000 de titluri de carti au fost interzise. Blaga, Eminescu, Arghezi, Voiculescu si multi multi scriitori si oameni de arta au fost pusi la index. A urmat „obsedantul deceniu” intre anii ‘50-’60 ai veacului trecut cand scriitorii, pictorii, oamenii de cultura care nu s-au adaptat noilor „principii estetice” au fost condamnati la ani grei de temnita. Odata cu venirea la putere a lui Ceausescu si cu desubordonarea de Moscova, terenul ideologic s-a mai dezghetat. Asta pana prin 1971, cand, intors dintr-o vizita din Coreea de Nord, Ceausescu a promovat noua revolutie cultu-rala care, de fapt, era sub-ordonata cultului personalitatii. Si asa am dus-o pana in decembrie 1989.
Salile expozitiei deschise ieri, organizate tematic, includ tablouri care acorda o importanta nejustificata a PCR in actul de la 23 august, tablouri cu grevisti, picturi cu muncitori darzi, tarani prasind ogorul, portrete ale unor personalitati istorice precum Mihai Viteazul, Nicolae Balcescu, Horia, Closca si Crisan, Simion Barnutiu etc. Interesant este faptul ca unele dintre tablouri poarta semnaturile lui Corneliu Baba, Sabin Balasa, Aurel Pop, Cornel Brudascu etc. Explicatia este ca pentru a le fi achizitionate lucrarile de catre institutiile statului, pictorii, si nu numai, erau obligati sa creeze si lucrari cu „amprenta” realismului-socialist, abordand temele vremii. In alte sali sunt expuse tablouri cu insemnele „epocii de aur”, fotografii cu vizita lui Ceausescu la Zalau (V-am asteptat cu drag si dor/ Iubite si-ntelept conducator), cravate de pionier, medalii pentru fruntasii in intrecerea socia-lista, diplome. Pacat ca din expozitie lipsesc publicatiile locale sau nationale in care poetii si scriitorii salajeni aduceau „un calduros omagiu tovarasului Nicolae Ceausescu, tovarasei Elena Ceausescu”.
Merita vizitata expozitia, mai ales de tinerii care n-au prins „epoca de aur”, dar si de varstnicii care isi amintesc cu nostalgie ca „era mai bine cand era mai rau”.