Ministerul Educatiei a lansat in consultare publica Metodologia si calendarul de inscriere a copiilor in invatamantul primar pentru anul scolar 2020-2021.
Printre noutati se afla constituirea claselor de elevi dupa finalizarea inscrierii in clasa pregatitoare si solutionarea situatiilor exceptionale ale copiilor care nu se incadreaza in transele de varsta prevazute de metodologie.
Astfel, copiii care implinesc 6 ani in perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2020 pot fi inscrisi, la cerere, in clasa pregatitoare, daca o evaluare a dezvoltarii psihosomatice atesta ca sunt pregatiti, scrie news.ro.
De asemenea, situatiile exceptionale ale copiilor care nu se incadreaza in transele de varsta prevazute de metodologie vor fi analizate si solutionate de Comisiile judetene/Comisia municipiului Bucuresti, in baza unor proceduri proprii.
Parintii copiilor care implinesc 6 ani in perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2020 inclusiv, care nu opteaza pentru inscrierea copiilor in clasa pregatitoare in anul scolar 2020-2021, sau ai celor pentru care evaluarea arata ca dezvoltarea psihosomatica nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregatitoare vor fi consiliati in vederea inscrierii copiilor la gradinita, in grupa mare.
De asemenea, in metodologie se prevede ca, in cazul in care numarul cererilor de inscriere este mai mare decat al locurilor disponibile, se aplica mai multe criterii de departajare, generale si apoi specifice: "Criteriile specifice de departajare (…) nu pot fi discriminatorii, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata, cu modificarile ulterioare, si trebuie sa tina cont de faptul ca toti copiii au drepturi egale de acces la educatie, indiferent de conditia sociala si materiala, de sex, rasa, nationalitate, confesiune".
Conform calendarului propus, pregatirea inscrierii in invatamantul primar incepe in 24 februarie, cand se vor afisa circumscriptiile scolare si planul de scolarizare propus, respectiv numarul de clase pregatitoare alocate, la fiecare unitate de invatamant, inclusiv pe site-ul acesteia, daca exista, si pe site-ul inspectoratului scolar. Tot atunci are loc afisarea programului de evaluare a dezvoltarii psihosomatice a copiilor si a unitatilor unde acestea se realizeaza, anuntarea criteriilor specifice de departajare elaborate de unitatile de invatamant.
In 25 februarie – 9 martie 2020 in fiecare unitate de invatamant se va organiza Ziua portilor deschise, iar pana in 20 martie se face evaluarea nivelului de dezvoltare psihosomatica a copiilor, rezultatele urmand sa fie comunicate parintilor care au solicitat evaluarea pana in 23 martie.
In 25 februarie se afiseaza programul de completare a cererilor tip de inscriere in invatamantul primar, iar intre 4 martie – 23 martie se face completarea online sau la unitatea de invatamant la care solicita inscrierea copiilor, a cererilor-tip de inscriere.
In 26 martie va avea loc procesarea, de catre Comisia nationala de inscriere a copiilor in invatamantul primar, a cererilor-tip de inscriere, cu ajutorul aplicatiei informatice si repartizarea la scoala de circumscriptie a copiilor ai caror parinti au solicitat acest lucru.
In 27-30 martie are loc procesarea, la nivelul unitatilor de invatamant, pe baza informatiilor din cererile-tip de inscriere si din documentele depuse a cererilor prin care se solicita inscrierea la o alta unitate de invatamant decat scoala de circumscriptie, pe locurile ramase libere.
In 1 aprilie este programata afisarea in unitatile de invatamant si pe site-ul inspectoratului scolar a candidatilor inmatriculati, a numarului de locuri ramase libere si a listei copiilor neinscrisi dupa prima etapa. A doua etapa de inscriere incepe in 22 aprilie.