In vreme ce norma didactica a unui dascal nu depaseste 18 ore pe saptamana, un elev din invatamantul liceal este obligat, conform planurilor de invatamant, sa petreaca la scoala pana la 35, 36 de ore saptamanal, adica de doua ori mai mult decat un profesor. Scuza generala a dascalilor, cum ca la cele 18 ore din norma se adauga, de fapt, multe alte ceasuri petrecute acasa cu pregatirea lectiilor de a doua zi, nu compenseaza absolut deloc diferenta dintre cele doua categorii, intrucat, la randul lor, si elevii au de pregatit lectii pentru a doua zi, ducand, astfel, timpul alocat scolii la peste 40 de ore pe saptamana. Adevarata problema este nu atat timpul mult prea lung petrecut de elevi la scoala, ci mai ales ca nivelul lor de pregatire nu este deloc proportional cu numarul mare de ore din orarul zilnic. Ba dimpotriva.
Si nu e deloc de mirare ca, dupa sase, sapte sau chiar opt ore petrecute la scoala, in capul elevilor de astazi este, in general, o mare… varza sau ca oboseala ii face pe toti mai apatici. Este si motivul pentru care, anul trecut, Ministerul Sanatatii a pus in dezbatere publica un proiect legislativ prin care limita numarul de ore dintr-o zi de scoala la patru – pentru elevii din ciclul primar, la cinci – pentru gimnaziu si la sase pentru elevii de liceu. Evident, proiectul respectiv nu s-a materializat in vreun fel, si asta din cauza ca s-a ajuns la concluzia ca, avand programele scolare de acum, nu se poate aplica.
“Totul porneste de la programa, ne-a confirmat si directoarea Liceului Pedagogic “Gheorghe Sincai” Zalau. “Daca programa ar fi aerisita eficient, s-ar putea reduce numarul de ore. Numai ca asta ar presupune si reducerea numarului de norme si, in consecinta, a numarului de oameni. Deci este un aspect sensibil”. Laura Crisan a precizat ca, la liceul pe care il conduce, cei mai afectati de un orar prea extins sunt elevii de la profilul pedagogic si cei de la sectia maghiara, care au aproape zilnic cate sapte ore.
Elevii de la sectia maghiara au cel mai mult de suferit, din acest punct de vedere, si la Colegiul National “Silvania” Zalau, directorul Vasile Bulgarean declarandu-ne ca acestia au pana la 36 de ore saptamanal, ceea ce inseamna cate sapte – opt ore zilnic. Program incarcat au, potrivit lui Bulgarean, si elevii de la mate-info bilingv (34 de ore saptamanal), insa – a precizat directorul – in cauza este un… risc asumat. “Este alegerea parintilor ca elevii sa urmeze aceste profile intensive, deci ei stiu de la inceput ca, daca vor ca acei copii sa asimileze mai mult, trebuie sa aiba mai multe ore decat ceilalti”. Pe de alta parte, Bulgarean nu este de acord ca solutia pentru aerisirea orarului artrebui sa fie simplificarea programei, ci, mai degraba, diminuarea numarului de discipline. Mai exact, directorul CNS a sugerat ca ar trebui sa se respecte o anumita specializare a disciplinirlor pe profile (discipline realiste la profilurile realiste, respectiv discipline umaniste la profilurile umaniste), “ca sa nu fie paleta atat de larga la fiecare profil”.