Consiliul National al Elevilor (CNE), structura ce reprezinta elevii din România, au transmis Ministerului Educatiei Nationale (MEN) nemultumirile privind superficialitatea cu care trateaza inceputul noului an scolar. 

Acestia spun ca Ministerul de resort nu se ocupa de rezolvarea unor probleme stringente, precum securitatea si siguranta elevilor in scoli, deplang directiile vagi ale programului-pilot de digitalizare, situatia auxiliarelor scolare, pregatirea metodologiei de organizare si desfasurarea a examenului de bacalaureat, dar si neclaritatile noilor programe scolare pentru clasa a V-a si, implicit, intârzierea distribuirii manualelor.
“Criticam ignoranta Ministerului Educatiei Nationale in ceea ce priveste siguranta si securitatea elevilor in scoli, dar si faptul ca asigurarea unui climat educational lipsit de primejdii pentru elevi nu reprezinta o prioritate pentru decidenti. Amintim din totalul de 31.297 de cladiri scolare, in prezent doar 19.566 au avize sanitare, 452 au aviz de mediu si 2.261 au autorizatii PSI, cifre deplorabile care ilustreaza, totodata, o incalcare a legislatiei in vigoare”, se arata in comunicat.
Elevii solicita MEN si Guvernului sa sprijine autoritatile locale in scopul identificarii de solutii pentru a investi de urgenta in infrastructura scolara.
“Consideram deosebit de grav si nepotrivit ca la o chestiune extrem de serioasa precum siguranta elevilor in scoli sa fie adus un raspuns atât de superficial si nefundamentat, precum sugestia ministrului educatiei nationale ca parintii sa nu isi mai duca copiii in scolile nereabilitate”, sustin reprezentantii elevilor.

Elevii cer Ministerului Educatiei ca profesorii
sa stie sa utilizeze tabletele din dotare

Elevii mai cer ministerului sa ii invete pe profesori cum sa utilizeze noile tehnologii in procesul de predare.
“Subliniem necesitatea formarii cadrelor didactice in sensul utilizarii eficiente a acestor tehnologii in procesul de predare, intrucât au fost semnalate cazuri in care, desi dotarile tehnice exista, acestea nu sunt valorificate deoarece cadrele didactice nu stiu sa le foloseasca. Evidentiem lipsa unei viziuni clare asupra scopului in care tabletele vor fi folosite de catre elevi, neprecizându-se daca acestea vor reprezenta doar un suport digital pentru manualul scolar sau daca vor contine si alte resurse educationale”, sustin elevii.

Auxiliare gratuite ori deloc

O alta problema cu care se confrunta elevii este necesitatea achizitionarii de materiale didactice auxiliare la solicitarea cadrelor didactice.
“Consiliul National al Elevilor considera ca achizitionarea unui material didactic auxiliar trebuie stabilita numai prin aprobarea unanima a tuturor reprezentantilor legali ai elevilor din clasa in cauza. Constitutia României garanteaza dreptul la invatamânt gratuit si, in consecinta, nu consideram juste discrepantele care vor aparea in cadrul colectivului unei clase intre elevii ale caror familii nu isi pot permite achizitionarea unor auxiliare si ceilalti. Mai mult decât atât, semnalam precedentul intârzierii distribuirii manualelor catre elevi dupa inceperea anului scolar, intâlnit anul trecut in cazul elevilor din ciclul superior al liceului si suntem dezamagiti de faptul ca elevii de clasa a V-a vor incepe invatamântul secundar fara a avea manuale scolare”.

Elevii vor profesori mai instruiti

Un alt subiect care ingrijoreaza reprezentantii elevilor il reprezinta lipsa prezentarii mecanismelor pentru pregatirea cadrelor didactice ce vor preda la clasele a V-a pe baza noilor programe scolare.
“Consideram ca formarea eficienta a tuturor cadrelor didactice intr-o perioada de numai cinci zile pare un obiectiv nesustenabil si solicitam detalierea modului de desfasurare a sesiunilor de pregatire a cadrelor didactice, continutul si facilitatorii acestora”, se plang elevii.
Totodata, Consiliul National al Elevilor reclama faptul ca MEN, desi este obligat sa elaboreze Metodologia pentru organizarea si desfasurarea examenului de Bacalaureat 2018 pâna la data de 31 august 2017, nu a facut acest lucru.