Elevii din patru comune salajene risca sa faca naveta pe jos sau cu mijloace de transport neautorizate la scolile din centrul de comuna in acest an scolar daca Ministerul Educatiei nu aproba in zilele urmatoare deblocarea posturilor nedidactice, astfel incat conducerile unitatilor de invatamant sa poata angaja soferi. In situatia de a nu putea folosi microbuzele scolare pe care le-au primit anul acesta se gasesc elevii din Simisna, Ileanda, Aghires si Galgau, spun reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Salaj. Sofer pe microbuzul scolar nu exista nici la Cristolt, dupa cum a informat primarul comunei, Ioan Cheseli. In cazul comunei Cristolt, directorul unitatii de invatamant trebuie sa solicite transformarea unui post de ingrijitor intr-unul de sofer.
Inspectorul scolar general Gheorghe Bancea a declarat pentru Graiul Salajului ca s-a transmis o solicitare la Ministerul Educatiei si va ridica problema deblocarii urgente a posturilor, din nou, in cadrul unei intalniri la care participa in aceste zile la Minister.
Salajul mai are nevoie de 10 microbuze scolare
Potrivit datelor centralizate de reprezentantii ISJ Salaj si prezentate in cadrul Colegiului Prefectural organizat la finele saptamanii trecute, mai exista 10 unitati de invatamant din judet care au nevoie de microbuze scolare pentru transportul elevilor, dupa ce, pe parcursul acestui an, pentru Salaj au fost repartizate de la Ministerul Educatiei sapte microbuze. „Referitor la necesarul de microbuze scolare, avem un necesar de 86 de microbuze pentru ca parcul auto sa fie complet. Avem asigurate 76 de microbuze, iar solicitari sunt depuse pentru inca sapte masini”, spune Gheorghe Bancea.
Unele unitati de invatamant, cum este Grupul Scolar „Cserey-Goga” din Crasna, au nevoie de doua-trei masini pentru transportul elevilor. Primarul comunei Crasna, Pop Emeric, spune ca a primit in acest an un microbuz scolar insa nu este suficient, pentru ca, zilnic, sunt transportati peste 100 de copii, iar un microbuz are doar 16 locuri.
Pe lista de asteptare pentru acordarea de microbuze se regasesc Scoala Gimnaziala „Vasile Breban” Criseni, Scoala Gimnaziala „Aurelia si Lazar Cosma” Treznea, Scoala Gimnaziala „Bathory Istvan” Simleu Silvaniei, Liceul Tehnologic Sag, Scoala Gimnaziala nr. 2 Sarmasag, Liceul de Arta „Ioan Sima” Zalau si Scoala Gimnaziala nr. 1 Jebucu. In luna ianuarie, in Salaj au ajuns cinci microbuze care au fost repartizate pentru comunele Creaca, Cristolt, Hida si Crasna, iar un micorbuz a fost atribuit Liceului Reformat „Wesselenyi”.
In luna iunie, Ministerul Educatiei a distribuit alte doua microbuze scolare, unul pentru elevii din Ileanda, iar al doilea pentru elevii din Simisna. Amintim ca edilul din Simisna, Calin Prodan, a solicitat microbuz scolar in urma cu patru ani si solicitarea a fost mereu pusa „pe lista neprioritatilor”.
Primarii sunt revoltati pe legislatie
In cadrul Colegiului Prefectural, presedintele Asociatiei Comunelor – Filiala Salaj, primarul Sandu Bercean, a ridicat de fata cu autoritatile judetene problema blocajelor in asigurarea functionarii scolilor din cauza legislatiei. Ministerul Educatiei distribuie microbuzele cum poate, iar cand ajung la scoli nu pot fi folosite pentru ca o alta lege vine si spune ca posturile sunt blocate si nu se pot angaja soferi. In plus, inmatricularea microbuzelor este suportata din bugetul local al comunei, iar licentele pentru transport costa la fel de mult ca licentele pentru firmele de transport care au zeci de autocare sau microbuze. De aceeasi parere este si primarul Pop Emeric. Acesta sustine ca are trebui revizuita legislatia si trebuie luate masuri in asa fel incat sa nu existe nicio piedica in calea administratiilor locale de a asigura functionarea scolilor si un invatamant de calitate pentru elevi.
Microbuzele scolare – afacerile soferilor
In anumite localitati din judet, microbuzele scolare sunt folosite si in alte scopuri decat transportul copiilor la si de la scoala. In paginile Graiul Salajului a fost prezentat cazul soferului din Lozna care, pe langa elevi, transporta si saci cu cereale sau lua oameni la ocazie, desi era platit din banii statului pentru munca sa si nu avea voie sa transporte altceva sau pe altcineva cu microbuzul in afara de elevi. Localnicii au depus la vremea respectiva reclamatii atat la primaria din comuna, cat si la Inspectoratul Scolar Judetean, insa cazul a fost „musamalizat”.
Un alt caz intens mediatizat a fost cel al elevilor din Cozla si Soimuseni – sate ce apartin de comuna Letca – care erau pusi iarna sa mearga pe jos prin zapada si ger pana la Letca, deoarece microbuzul nu ajungea in satele lor. Soferul sustinea ca nu poate ajunge in sat din cauza drumului, iar inspectorul general de la acea vreme, Ioan Abrudan, spunea ca trebuie „sa faca si copiii un efort sa mearga pe jos pana in locul de unde ii poate prelua microbuzul”.
Si, nu in ultimul rand, la fiecare scrutin electoral, microbuzele scolare sunt folosite pentru transportul sacilor cu buletine de vot de la Biroul Electoral Judetean si retur.