Compania de Apă nu recunoaşte apometrele, pe care le consideră ilegale, şi trece la facturarea “la comun” pentru a-şi acoperi pierderile.

Istoria apemetrului ilegalist
Apometrele individuale apar in perioada 1996-1998, după o perioadă de patru ani in care facturarea apei s-a realizat de companie prin emiterea de facturi fie comune pe intreg blocul, fie individuale, pe apartament, consumul la apă stabilindu-se in funcţie de numărul membrilor familiei. Asta după ce, incepand cu anul 1992, asociaţiile de locatari au inceput să se desfiinţeze.Pană in 1992, contractul la apă era incheiat cu asociaţia, emiţandu-se factură comună, iar asociaţiei ii revenea sarcina să impartă consumul de apă pe apartamente şi să adune banii.

Nu a fost niciodată “aprobat”
Surse din cadrul companiei susţin că nu au fost niciodată “aprobate” contoarele de apartament, ci, pe baza cadrului legal existent la un moment dat, Compania de Apă a avizat firmele care executau lucrări de contorizare, in sensul de a se asigura de incadrarea acestora cu instalatori autorizaţi.Iar in aceste condiţii, responsabilitatea pentru lipsa de acurateţe a contoarelor de apartament datorită poziţiei de montare incorecte, clasei de precizie inferioare, modificări abuzive etc, – cauze frecvente ale diferenţelor de consum intre contoarele de apartament şi cel de branşament – revine integral proprietarului.

Pană şi apometrul a fost o decizie politică
Montarea apometrelor individuale a fost la momentul respectiv mai mult o decizie politică,susţin aceleaşi surse. Iniţiativa a aparţinut unui grup de consumatori care a susţinut că este normal să plătească fiecare cat consumă. Autorităţile locale din acea perioadă au permis montarea apometrelor individuale, insă nu au fost considerate legale de companie.Şi in contractele mai vechi apare doar contorul general. Consumul la apă s-a stabilit tot in funcţie de contorul general, cel de la intrarea in bloc. Iar diferenţa dintre consumul indicat de contorul general şi totalul apometrelor individuale era impărţită pe apartamente. Deşi nu au fost acceptate de companie, treptat de la cateva apartamente care aveau montate apometre, moda s-a extins in tot municipiul. Dacă intr-un bloc in 16-18 apartamente existau apometre, celelalte familii au fost oarecum constranse să işi monteze şi ele, deoarece diferenţa inregistrată intre contorul general şi apometrele individuale se regăsea pe facturile lor.

Facturarea apei la comun este legală
Potrivit reprezentantului Companiei de Apă, sucursala Cluj, Lucian Croitoru, noul sistem de facturare a apei la comun se va aplica in primul rand pentru respectarea legalităţii, menţionand că exi-stă totuşi un aspect benefic, care se va răsfrange asupra tuturor locuitorilor dintr-o comunitate. Regulamentul-cadru al serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare a fost elaborat de ANRSC – autoritatea naţională de reglementare in domeniu (Ordinul nr. 88/2007). Regulamentul propriu al Companiei de Apa SOMES SA – CASSA a fost intocmit de către societate, pe baza prevederilor regulamentului-cadru, cu consultarea autorităţilor locale, acţionari ai Companiei.

Facturarea individuală generează pierderi Companiei de Apă
Croitoru a explicat că sistemul de facturare practicat in prezent (la apartamente) – introdus fără respectarea prevederilor legale, in accepţiunea reprezentanţilor companiei, de către foştii operatori şi preluat de Compania Someş pană la adoptarea noului Regulament – generează pierderi financiare, mai mari decat facturarea normala la branşament, pierderi care pot pune in pericol capacitatea companiei de a rambursa creditele.
La 1 Iulie 2006, cand Compania de Apă SOMEŞ a preluat operarea şi in Sălaj, existau trei localităţi urbane din acest judeţ care aveau program zilnic de alimentare cu apă (intre 5 şi 20 de ore pe zi) şi pierderi de apă care atingeau sau depăşeau 70 la sută. In circa un an de zile, prin investiţiile atrase şi implementate in aceste oraşe, au fost alimentate 24 de ore şapte zile pe săptămană, iar pierderile s-au redus la 24-30 la sută. In 2006, a inceput şi continuă dotarea Sucursalelor (inclusiv a celei din Sălaj) cu mijloace şi tehnologii moderne. In 2008 a demarat un alt program masiv de extindere şi mo-dernizare a infrastructurii şi serviciilor. Toate aceste investitţii cu co-finanţare Europeană au şi o componenta de credit, care trebuie rambursată. Rambursarea depinde exclusiv de rata de incasare a facturilor, respectiv de rata de recuperare a debitelor. Dacă nu se constituie sumele pentru rambursare, se opresc finanţările pentru investiţiile in extinderea şi modernizarea reţelelor de apă-canal de care beneficiază intreaga comunitate, a menţionat Lucian Croitoru.

“Rău platnic” va fi blocul
“Rău platnic” al operatorului de apă-canal in accepţiune legală şi contractuală este blocul, deservit prin contorul de bransament. Problemele de defalcare a consumului blocului sunt probleme interne ale locatarilor. Există o legislaţie specifică privind organizarea şi funcţionarea condominiilor (asociaţiilor de locatari/proprietari) in care se stipulează ce mijloace au la dispoziţie locatarii impotriva celor care nu işi plătesc utilităţile, dar această problemă nu intră, legal sau contractual, in atribuţiile operatorilor, a explicat reprezentantul Companiei. Debitele pe care Compania le are la titularii de apartamente pană la data intrării in vigoare a noului Regulament (28 Octombrie 2010) răman sume care privesc doar apartamentele respective şi Compania şi nu devin debite ale condominiului. Compania va propune acestor titulari de apartamente grafice de plata eşalonată a debitului. Şi dacă este cazul, compania se va indrepta in instanţă individual impotriva acelor titulari de apartamente care au inregistrat debite neplătite pană la data rezilierii prin efectul legii a contractelor pe apartament sau care nu vor respecta graficele de eşalonare. Orice debit al unui titular de apartament inregistrat după 28 octombrie 2010 va fi inregistrat ca debit al utilizatorului (blocul).

Primarii nu văd unde-i buba
In oraşul Cehu Silvaniei, o parte dintre locuitori au incheiat un singur contract pe bloc cu Compania de Apă, emiţandu-se o singură factură, comună. Potrivit primarului oraşului, Andrei Varga, a fost decizia locatarilor respectivi. Primarul din Cehu Silvaniei este de acord cu decizia luată de Compania de Apă, spunand că nu crede că se vor ivi probleme in acceptarea de către ceilalţi locuitori ai oraşului a noului regulament al Companiei de Apă. “Nu ar trebui să se ivească probleme dacă contorul general instalat la intrarea in scară coincide cu totalul apometrelor din apartament”. In schimb, şimleuanii nu au avut montate apometre individuale şi nici nu au primit facturi pentru fiecare apartament. Potrivit primarului oraşului Şimleu Silvaniei, Septimiu Ţurcaş, Compania de Apă a incheiat contracte cu asociaţiile de proprietari, iar locatarii plătesc la asociaţie apa. “Atata timp cat am ales să vieţuim la bloc, mi se pare normal să existe asociaţii de proprietari”. Un alt oraş in care cei care locuiesc la bloc trebuie să se conformeze noului regulament al Companiei de Apă este şi Jiboul. Primarul oraşului, Eugen Bălănean este de părere că decizia companiei de a emite o singură factură pe intregul bloc este bună. “Cei nemulţumiţi sunt cei care fentează”.