Presedintele Klaus Iohannis a promulgat, luni, 7 octombrie, legea prin care este eliminata stampila din administratia publica. Actul normativ prevede ca institutiile administratiei publice nu vor mai fi obligate sa utilizeze stampila in relatia cu cetatenii sau cu alte institutii.
Porivit unui comunicat al Administratiei Prezidentiale, Klaus Iohannis a semnat, luni, decretul "privind promulgarea Legii pentru modificarea si completarea art. V din Ordonanta Guvernului nr. 17/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative".
Astfel, la articolul V din Ordonanta Guvernului nr. 17/2015 sunt adaugate trei noi alineate: "(2.1) Persoanele juridice de drept public, nu au obligatia de a aplica stampila pe declaratii, cereri, contracte sau orice alte documente sau inscrisuri depuse la institutiile sau autoritatile publice ori emise sau incheiate in relatia cu institutiile sau autoritatile publice.
(2.2) Persoanele juridice de drept public nu au obligatia de a aplica stampila pe documente sau orice alte inscrisuri emise in relatia dintre acestea si persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, entitatile fara personalitate juridica.
(2.3) Prevederile alineatului (2.2) nu se aplica institutiilor sau autoritaţilor publice carora prin acte normative de rangul legii, cu caracter special faţa de prezenta ordonanţa, li se impune expres folosirea stampilelor". De asemenea, prin noua reglementare, functionarii publici care solicita aplicarea stampilei pe documentele firmelor sau persoanelor fizice sunt pedepsiti conform legii.
"(1.1) Fapta de a solicita persoanelor fizice, persoanelor juridice de drept privat, entitaţilor fara personalitate juridica, precum si persoanelor juridice de drept public, aplicarea stampilei pe declaraţii, cereri, contracte sau orice alte documente sau inscrisuri, savarsita de catre persoana din cadrul unei instituţii sau autoritaţi publice, constituie abatere disciplinara si atrage raspunderea disciplinara a acesteia, conform prevederilor legale", conform proiectului legislativ. Pe 11 septembrie, Camera Deputatilor a adoptat, in calitate de for legislativ decizional, proiectul de lege.
Senatorul USR Cristian Ghica declara atunci ca actul normativ "creeaza premisele digitalizarii si simplificarii birocratiei".
"Practic, nicio primarie si niciun minister nu vor mai putea sa refuze trimiterea si primirea documentelor in format digital, cu semnatura electronica. Asta inseamna ca oamenii nu vor mai fi purtati pe drumuri ca sa plimbe hartii intre institutii. Inseamna ca nu vor mai sta la coada la ghiseu, ci vor putea trimite si primi documente pe email, inseamna ca interactiunea cu administratia va fi mai simpla si mai eficienta. Evident, lucrurile nu se vor intampla de pe o zi pe alta (..) Am eliminat practic ultima reminiscenta a birocratiei de tip medieval ce se practica inca in Romania", a mai declarat Ghica. Proiectul de lege a fost adoptat de Senat pe 7 noiembrie 2018, in calitate de prim for sesizat.