Deși a devenit obligatorie încă din prima zi a acestui an, Ministerul Finanțelor anunță că încă lucrează pentru îmbunătățirea facturii electronice. Reprezentanții instituției spun că au invitat companiile care oferă servicii de contabilitate cu sistemul e-Factura să colaboreze, pentru a optimiza soluțiile tehnice. Asta în timp ce în spațiul public utilizatorii au semnalat deja zeci de probleme, care le îngreunează munca și le pun nervii la încercare.

Au avut loc deja două întâlniri în format online. În cadrul discuțiilor s-a pus accentul pe monitorizarea eventualelor erori punctuale întâmpinate și pe soluționarea sesizărilor primite de către echipa de asistență. Întâlnirile în acest format vor fi organizate zilnic în următoarea perioadă, pentru a evalua orice posibile îmbunătățiri care pot să sprijine creșterea eficienței operaționale a e-Factura, dă asigurări Ministerul Finanțelor.

În 23 și 25 ianuarie se vor organiza webinarii unde participanții pot spune care le sunt nelămuririle și vor primi răspunsuri din partea experților din cadrul ANAF/Centrul Național pentru Informații Financiare.

Ministerul Finanțelor precizează că, de la 1 ianuarie 2024 și până în prezent, s-au efectuat o serie de corecții la aplicația de completare oferită gratuit de ANAF, pe baza feedback-ului primit de la utilizatori.

Una dintre ele este că din 16 ianuarie sistemul nu mai permite introducerea facturilor duplicat.

În continuare, un nou pas la care se lucrează este posibilitatea de a trimite facturi în numele furnizorului (autofacturarea).

„Puțini credeau că vom fi a patra țară din Uniunea Europeană care reușeste să implementeze acest sistem, despre care am spus de la bun început că este vital pentru lupta noastră cu evaziunea. Iată că până acum nu au fost intervale de timp în care sistemul să nu funcționeze. Echipa CNIF/ANAF a început să lucreze de aproape cu firmele care oferă servicii de contabilitate cu sistemul e-Factura, pentru ca orice îmbunătățiri care pot să facă mai ușoară viața contribuabililor să fie implementate. Nu excludem că pot să apară dificultăți și că pot fi identificate aspecte care necesită îmbunătățiri, tocmai de aceea abordarea este una cât se poate de constructivă; suntem lângă contribuabili și nu se aplică niciun fel de sancțiuni până în aprilie. Ne-am angajat să fim flexibili și receptivi la feedback, cred că asta este cel mai important. În final, cu siguranță vom depăși toate dificultățile și ne vom asigura că sistemul e-Factura este o soluție robustă și adaptabilă la nevoile în continuă schimbare ale mediului de afaceri”, a transmis ministrul Marcel Boloș.

În contextul implementării cu caracter obligatoriu a sistemului RO e-Factura de la 1 ianuarie 2024 în relaţia business-to-business (B2B), până în prezent, peste 10 milioane de facturi au fost înregistrate cu succes în sistemul e-Factura, în valoare totală de 45 miliarde de lei.

Statusul facturilor expediate este actualizat la fiecare 30 de minute. (vezi detalii AICI)

De menționat că, în situaţia în care sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura nu este funcțional timp de minimum 24 de ore, obligația de transmitere se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului.

Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii.

În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu se sancționează.

E-factura enervează o bună parte a utilizatorilor

Oricum, lista problemelor semnalate în legătură cu E-factura este destul de lungă. De exemplu, mulți utilizatori s-au lovit de situația în care o firmă nou înființată nu poate fi găsită în baza de date, tocmai de cei care i-au eliberat CUI-ul. Apar și erori false, legate de formatarea facturilor. Un alt exemplu ar fi că la reînnoire de certificat digital sistemul e-Factura nu vede datele noului certificat, chiar dacă autentificarea în SPV este posibilă manual. De asemenea, s-au semnalat erori ale serviciilor web.

O listă completă a hibelor și a minusurilor din E-factura a fost întocmită de Saga Software, firmă de programe de contabilitate, și poate fi consultată AICI