Stimate domnule Paul Gorgan,
Faţă de acuzele neadevărate apărute in publicaţia Graiul Sălajului la data de 24 iunie, 30 iunie şi 5 iulie 2011, deşi sunt doar un simplu cetăţean care nu işi doreşte să lezeze in niciun fel interesele sau speranţele nimănui, mă simt nevoită să fac unele precizări in legătură cu contractele despre care se crede că au fost obţinute prin mijloace nelegale sau că ne-ar fi adus mie sau familiei mele beneficii necuvenite. De aceea, vă rog să publicaţi şi punctul meu de vedere netrunchiat, potrivit prevederilor legale ce reglementeaza dreptul la replică.
Astfel, in anul 2010, respectiv, in cursul lunii septembrie, S.C. Mavas M&G S.R.L., societate in cadrul căreia eu deţin calitatea de administrator, a incheiat două contracte de prestări servicii cu Grădiniţa Derşida şi Şcoala Gimnazială Gheorghe Şincai Bobota, ca urmare a caştigării unei licitaţii cu plicuri inchise. Participarea la licitaţie a avut drept unic scop sprijinirea comunităţii locale, in condiţiile in care ceilalţi agenţi economici au propus preţuri exorbitante pentru, repet, o şcoală şi o grădiniţă de sat. Banii economisiţi au fost astfel folosiţi de către cele două autorităţi pentru alte amenajări utile copiilor care frecventează şcoala şi grădiniţa in discuţie (e.g: perdele, pardoseli, etc.). Mai mult decat atat, serviciile prestate au fost de o calitate superioară, preţul ofertat neafectand calitatea acestora. In aceeaşi ordine de idei, este demn de subliniat faptul că, deşi potrivit legislaţiei achiziţiilor publice organizarea unei licitaţii nu era obligatorie in aceste cazuri, fiind vorba de contracte cu o valoare estimată de sub 15.000 EUR, atribuirea acestor contracte s-a realizat cu respectarea principiilor transparenţei şi concurenţei, tocmai pentru a obţine valoare pentru banii publici cheltuiţi.
In baza contractelor menţionate, societatea a montat şi confecţionat geamuri, uşi interioare şi exterioare termopan la preţul cel mai mic posibil dintre toate ofertele depuse, mult inferior celui de piaţă (10.290 RON şi 10.890 RON, raportat la ofertele de pe locul II, de 11.790 RON şi 12.276 RON, respectiv locul III, de 15.959 RON şi 18.446 RON). Prin urmare, in mod evident nu poate fi vorba de vreo “afacereI sau “interesI, de vreme ce sumele incasate abia au acoperit costurile de producţie, reprezentand, de fapt, contravaloarea materialelor de confecţionare, a salariilor angajaţilor şi a contribuţiilor la stat.
Aceste informaţii au fost de altfel făcute publice, fiind cuprinse şi in declaraţia de interese a subsemnatei, inregistrată de Consiliul Local al comunei Bobota sub nr. 21/4 aprilie 2011, neexistand in niciun moment vreo “suspiciuneI sau “urmă de indoialăI cu privire la legalitatea incheierii contractelor. Trebuie menţionat faptul că procedurile de atribuire a contractelor au fost confirmate şi menţinute de către instanţele de judecată competente.
In ceea ce priveşte mult vehiculata “presupusă stare de incompatibilitateI intre funcţia de consilier local şi cea de administrator al S.C. Mavas M&G S.R.L., art. 90 din Legea nr. 161/2003 face referire la contractele comerciale incheiate cu instituţiile sau regiile autonome de interes local aflate in subordinea ori sub autoritatea consiliului local. Or, potrivit legii invăţămantului in vigoare la data incheierii contractelor, respectiv art. 15 punctul (9) din Legea nr. 84/1995, invăţămantul preuniversitar este subordonat, prin inspectoratele şcolare, Ministerului Educaţiei şi Cercetării. Astfel, devine evident faptul că nici Grădiniţa Derşida şi nici Şcoala Gimnazială Gheorghe Şincai Bobota nu reprezintă instituţii subordonate sau aflate sub autoritatea Consiliului Local Bobota.
Prin urmare, faţă de dispoziţiile legale ce nu pot fi ignorate, starea de incompatibilitate nu numai că nu există, dar nici măcar nu poate fi in vreun mod presupusă.
Aceeaşi concluzie se impune şi in cazul montării celor două uşi de intrare la Şcoala Bobota, in anul 2009, achitate şi recepţionate de această şcoală, şi nu de Primăria Bobota. Preţul total al acestora, de doar 2.500 de lei, este un preţ mult sub preţul pieţei, care acoperă doar contravaloarea materialelor de construcţie, fără profit. Decizia şcolii de a nu organiza o licitaţie in acest caz s-a datorat, pe de o parte, valorii foarte mici a lucrării, iar pe de altă parte, urgenţei inlocuirii „uşilor de la intrarea in şcolile din localităţile Bobota şi Zalnoc, care se aflau intr-o stare iremediabilă, punand in pericol siguranţa bunurilor din interior”, atfel cum a subliniat şi directoarea Şcolii Bobota.
In ceea ce priveşte contractul incheiat cu Primăria Bobota in anul 2009 pentru forarea puţului de apă din localitatea Derşida, subliniez faptul că acest contract a fost atribuit ca urmare a organizării unei licitaţii, la care S.C. Mavas M&G S.R.L. a ofertat preţul cel mai mic. Lucrarea a fost executată in conformitate cu solicitările autorităţii in discuţie şi recepţionată in bună regulă in decembrie 2009. Este total eronată afirmaţia că subscrisa, in calitate de consilier local, am avut acces la informaţii care ar fi putut distorsiona concurenţa, intrucat toate aceste informaţii au fost şi sunt de fapt informaţii publice. Tocmai pentru acest motiv, procurorii au decis neinceperea urmăririi penale in acest caz, reţinand faptul că „lucrările contractate de către S.C. Mavas M&G S.R.L. au fost efectuate cu indeplinirea condiţiilor contractuale, iar criteriul de atribuire a acestor lucrări a fost preţul cel mai mic”.
Cu atat mai mult insinuările sau acuzaţiile publicate in Graiul Sălajului apar ca inechitabile şi disproporţionate cată vreme contractele care au reţinut atenţia publică nu ne-au adus mie sau familiei mele beneficii necuvenite, fiind incheiate cu unicul scop de a sprijini comunitatea locală in care m-am născut şi cu care mă mandresc, Comuna Bobota.
Cu stimă, Marioara Vass
Constatăm că dreptul la replică pus la dispoziţie de către doamna Marioara Vass denaturează demersul nostru jurnalistic şi vorbeşte de „acuze neadevărate” apărute in publicaţia Graiul Salăjului. Aşa cum reiese din titlurile articolelor, prefectul Alexandru Vegh a sesizat Agenţia Naţională de Integritate, iar procurorul Chiş Bogdan a sancţionat-o pe Marioara Vass cu amendă pentru contractele incheiate cu Primăria Bobota şi o unitate de invăţămant, după ce aceasta a incălcat prevederile legii 78/2000, care la articolul 12 prevede: „Sunt pedepsite cu inchisoarea de la 1 la 5 ani următoarele fapte, dacă sunt săvarşite in scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite: a) efectuarea de operaţiuni financiare, ca acte de comerţ, incompatibile cu funcţia, atribuţia sau insărcinarea pe care o indeplineşte o persoană ori incheierea de tranzacţii financiare, utilizand informaţiile obţinute in virtutea funcţiei, atribuţiei sau insărcinării sale”. In ordonanţa de neincepere a urmăririi penale, procurorul constată că este suficientă amenda cu caracter administrativ „pentru atingerea scopului prevăzut de legea penală”. Prin urmare, Graiul Sălajului nu aduce nici un fel de acuze, ci constată că Corpul de Control al Prefectului şi Parchetul de pe langă Tribunalul Sălaj au cercetat contractele incheiate intre SC MAVAS M&G SRL, firma a cărei administrator este Marioara Vass, in legatură cu incompatibilitatea dintre funcţia deţinută in firmă şi cea de consilier local al comunei Bobota din partea PDL.
Am decis să redăm integral dreptul la replică, aşa cum ni s-a solicitat, cu sublinierea că Marioara Vass işi asumă in intregime inadvertenţele care reies prin invinuirea adusă ziarului, că „face acuze”, şi prin contestarea ordonanţei procurorului Chiş Bogdan privind starea de incompatibilitate. Ţinem să intărim faptul că in articolele noastre nu am contestat in niciun moment legalitatea procedurilor de achiziţie a lucrărilor respective, ci doar am prezentat demersul instituţiilor publice legat de posibila stare de incompatibilitate in care s-ar afla Marioara Vass.
De asemenea i-am solicitat doamnei consilier local să aibă bunăvoinţa de a ne răspunde la cateva intrebări pentru a lămuri intru totul poziţia dansei refe-ritor la acest subiect. „Subliniaţi că, potrivit legii 84/1995, invăţămantul preuniversitar este subordonat inspectoratelor şcolare, iar Grădiniţa Derşida şi Şcoala Gimnazială Bobota nu sunt subordonate Primăriei Bobota, şi prin urmare susţineti că «starea de incompatibilitate nu există». Cu toate că fondurile ne-cesare investiţiei respective au fost alocate de Consiliul Local Bobota, din care faceţi parte şi dumneavoastră. Dacă in acest caz consideraţi că «starea de incompatibilitate nu există», in cazul contractului pentru forarea puţului de apă din localitatea Derşida este un contract incheiat direct cu Primăria Bobota, iar dumneavoastră, in calitate de membru al Comisiei de buget-finanţe, aţi intocmit şi semnat rapoarte pentru avizarea unor plăţi către firma dumneavoastră, aşa cum reiese din ordonanţa procurorului. Consideraţi că şi in acest caz nu există o stare de incompatibilitate, deşi aceasta a fost sancţionată cu amendă?”.
In răspunsul pe care ni-l pune la dispoziţie, doamna Vass ţine să sublinieze că „la o analiză riguroasă a procesului de adoptare a bugetului local veţi observa că nu se pot aviza de către comisia buget-finanţe plăţile către un anumit agent economic, aceasta stabilind doar dacă autoritatea are bani sau nu să deruleze proiectele. Mai departe, procesul de decizie pentru alegerea proiec-telor care urmează să fie derulate, ordinea acestora, organizarea procedurilor de atribuire s.a.m.d. au depins de alţi factori, şi nu de mine”. (Redacţia)