Salajul este pe locul 3 in topul judetelor cu cele mai putine masini noi vandute in primul semestru al acestui an. Doar 26 de masini noi s-au vandut in judet in primele sase luni ale anului 2013. Pe locul doi se afla Covasna, cu 14 unitati vandute, iar pe primul loc conduce detasat judetul Mehedinti, cu o singura masina noua vanduta de la inceputul anului.
Remus Stanciu, sef serviciu la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatri-cularea Vehiculelor Salaj, ne-a spus ca inmatricularile de masini in Salaj sunt in scadere fata de anii trecuti. In prima jumatate a acestui an au fost inmatriculate 4.006 masini, dintre care numarul masinilor noi este nesemnificativ, doar 26. Ca o comparatie, in prima jumatate a anului trecut au fost inmatriculate in Salaj 4.400 de masini, iar in primele sase luni ale lui 2011 -4.547 de masini.
Inmatriculari mai putine si permise schimbate pe banda rulanta
Per total, spune Stanciu, activitatea Serviciului de Permise a crescut cu 31,36 la suta, pe toata activitatea, incluzand inmatriculari, examinari si eliberari de permise. Asta datorita faptului ca in primele luni ale anului foarte multa lume si-a schimbat permisul dupa mo-del european. Numai in primele sase luni din anul acesta au fost eliberate 9.421 de permise, comparativ cu anul trecut cand au fost eliberate in aceeasi perioada un numar de 3.532 de permise de conducere. Radierile au ramas cam la acelasi nivel cu anul trecut.”597 autovehicule au fost radiate in 2013, fata de 603 in 2012”, spune Stanciu.
In privinta celor care au incercat sa obtina permisul de conducere anul acesta, s-au facut 5.033 de examinari la proba teoretica si 2.542 de examinari la proba de condus prin oras. Comparativ, anul trecut au fost inregistrate 4.648 de examinari la teoretic si 2.320 la oras. „Termenul de <> se foloseste pentru ca o persoana care incearca sa obtina permisul de conducere poate participa de mai multe ori la examen, daca nu-l ia din prima”, explica Stanciu.
Programul „rabla” – o picatura in oceanul de masini vechi
Nu este o noutate ca avem un parc auto invechit. Programul „Rabla” pare un esec. Po-sesorii de masini vechi prefera sa-si vanda cuponul valoric la nici jumatate din valoarea lui reala si nu au nici cea mai mica intentie de a-si schimba rablele cu masini noi. Radu Sfat, administratorul firmei de colectare Onesta Prod, declara la inceputul lunii iulie ca din 120 de persoane din Salaj carora le-a distribuit tichete „rabla”, doar doua sau trei si-au manifestat interesul de a achizitiona o masina noua. Conform unei statistici a Directiei de permise si inmatriculari, in Romania se afla in exploatare 3.203.976 de masini fabricate de mai bine de 10 ani. In Salaj, numarul acestora este de 44.342 de masini. Cele 377 de tichete „rabla” distribuite la nivelul judetului Salaj anul acesta reprezinta un procent nesemnificativ in innoirea parcului auto. Chiar daca toti posesorii de tichete „ra- bla” si-ar schimba masina cu una noua, rata de absorbtie ar ramane tot nesemnificativa, daca luam in considerare numarul masinilor cu o vechime mai mare de 10 ani din judet. In Bucuresti se afla cele mai multe autovehicule cu o vechime mai mare de zece ani (411.668 de exemplare), iar in judetele Calarasi, Tulcea, Giurgiu, Ialomita si Covasna – cele mai putine. La prima vedere s-ar putea crede ca locuitorii acestor judete au mai multe masini noi si mai putine vechi. Realitatea este ca n-au bani sa-si cumpere nici din acelea vechi.