Deși tronsonul de autostradă de la Nădășelu la Poarta Sălajului părea să fie, până de curând, un exemplu de mobilizare, azi vedem în zonă un șantier aproape pustiu. Constructorul UMB a pierdut din elan, iar birocrația a pus și ea numeroase piedici pe A3.

O filmare aeriană realizată zilele trecute de Asociația Pro Infrastructură scoate la iveală realitatea tristă din teren. Doar printr-o minune vor putea circula pe autostradă, în anul 2026, de la Nădășelu la Poarta Sălajului. Mai grav este că riscăm să pierdem și banii europeni alocați prin PNRR dacă nu ne încadrîm în termenele stabilite.

Contractele au fost semnate cu firma UMB în iunie 2020 pentru lotul Zimbor-Poarta Sălajului, respectiv în septembrie 2020 pentru lotul Nădășelu-Zimbor. Ambele prevăd 12 luni perioadă de proiectare și 24 de luni termen de execuție. Astfel, pe baza termenelor contractuale, cei 42,3 kilometri ar fi trebuit să fie inaugurați la finele anului trecut.

“Fără să stea după birocrație, cei de la UMB au pornit șantierul ca din pușcă și aveam mari speranțe că își vor respecta angajamentele parafate în 2020. Dar a venit momentul fatidic septembrie 2021: alunecare-mamut la Nădășelu lângă cimitir, la propriu. Și de atunci s-a ales praful.

Ulterior a mai apărut o problemă similară în zona Topa Mică. Și CNAIR a tergiversat un an și jumătate decizia privind soluțiile de remediere. Într-un final apoteotic, în primăvara lui 2023 s-a luat decizia scoaterii din contract și licitarea separată a celor două soluții.

Procedura de achiziție a fost lansată la început de august 2023 și toată lumea credea că e minge la fileu pentru UMB. Dar surpriză: cei de la UMB nici nu au depus ofertă, probabil fiindcă sunt până peste cap băgați în 388 kilometri de autostradă și drum expres pe care nu-i pot duce în ritmul lor obișnuit.

În plus, tergiversarea licitației le convine de minune, având un motiv de noi amânări. Rămasă cu buza umflată, CNAIR primește o singură ofertă amărâtă de la Ozaltin (Turcia), abia în ianuarie 2024.

Și nici până în ziua de azi nu avem câștigător! CNAIR doarme în papuci și doar promite că vom avea un câștigător la final de martie, început de aprilie. Care… evident… nu poate fi decât Ozaltin. Asta dacă nu cumva oferta turcilor este inadmisibilă și am avea o situație de cascadorii râsului.

Termenul contractual de proiectare și execuție pe soluțiile de la Nădășelu și Topa Mică este de doi ani și 3 luni. Chiar dacă s-ar parafa cu Ozaltin în aprilie, luând în considerare birocrația necesară (exproprieri, acord de mediu) și forța redusă a constructorului, greu de crezut că ne-am putea încadra în jalonul PNRR actual: spre sfârșitul lui 2026″, notează Asociația Pro Infrastructură.

În plus, fără nodul de la Românași, care să asigure descărcarea traficului în zonă, tronsonul Zimbor – Poarta Sălajului este doar un muzeu în câmp. Mai sunt însă și alte probleme: acordul de mediu pentru defrișarea suplimentară a încă 10 hectare de pădure este în revizuire, iar la Sutoru, unde autostrada e lipită de case, nu avem prevăzute panouri fonoabsorbante, constată aceeași sursă.

“Cu prea multe contracte în portofoliu și prea puține forțe întinse la maximum pe Autostrada A7, Centura Timișoara și pe Galați-Brăila, UMB a redus spre zero mobilizarea pe A3 Nădășelu-Poarta, după ce în urmă cu puțin timp i-am văzut că au plecat complet de pe T4 DEx12 Craiova-Pitești.

Concluzia? Doar printr-o mică minune mai pot fi deschise aceste două loturi în 2026, conform cerințelor PNRR, iar riscul de a pierde banii europeni este maxim”, conchide Asociația Pro Infrastructură.

sursa foto: Asociația Pro Infrastructură