Începând de luni, 11 ianuarie, ANAF va avea acces la conturile bancare ale persoanelor fizice și juridice din România, pentru a identifica orice transfer de bani, precum şi beneficiarii reali ai sumelor. Inclusiv criptomonedele vor fi urmărite. Tot de la această dată devine operațional “Registrul Central Electronic pentru Conturi de Plăți și Conturi Bancare”, unde vor fi introduse informații despre toate conturile bancare ale firmelor și persoanelor fizice.

Toate instituțiile financiare sunt obligate prin lege să furnizeze și să trimită Fiscului toate informațiile financiare pe care le au despre firme și cetățeni, în termen de 10 zile de la înființarea Registrului. Deși acesta ar fi trebuit să fie operațional încă din 4 ianuarie, ANAF a amânat implementarea acestuia până în 11 ianuarie.

În evidența electronică se vor păstra informații despre conturile bancare până la momentul în care acestea vor fi închise și încă 10 ani după aceea. Registrul va conține informații legate de datele de identificare ale contului și ale clientului titular, datele de identificare ale persoanelor care dețin drept de semnătură pentru conturile deschise sau pretind că acționează în numele clientului, datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client și datele de identificare ale concesionarului casetei de valori.

Pe lângă informațiile despre conturi și tranzacții financiare, ANAF va monitoriza și tranzacțiile de monedă virtuală.

La toate aceste detalii vor avea acces necondiționat organele de urmărire penală, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor precum și autoritățile fiscale locale. Cererea și transmiterea informațiilor din Registrul central pentru conturi și plăți se vor face exclusiv în format electronic.

Prin înființarea acestui Registru Central Electronic pentru Conturi de Plăți și Conturi Bancare, România trasnspune în legislația națională o directivă europeană pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor.