Miercuri, 16 octombrie 2019, a avut loc in noul sediu al Prefecturii din cladirea Bussines Center, sedinta Comisiei de Dialog Social, condusa de viceprefectul Alexandru Vegh. Cu aceasta ocazie directorului Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Salaj, Violeta Milas, a facut o informare privind activitatea de protectie a copilului si a persoanelor cu dezabilitati in anul 2019. La solicitarea noastra, am primit din partea directoarei DGASPCS raportul de activitate al institutiei pe perioada 1 ianuarie -30 septembrie 2019. Astfel ca, punem la dispozitia publicului cititor acest raport, cu rugamintea de a-l citi, pentru a intelege anumite aspecte, ce se intalnesc la nivelul judetului Salaj in domeniul protectiei copilului si a persoanelor cu dizabilitati.
rn
Protectia copilului, "nu exista servicii de prevenire a institutionalizarii"
rn
"În domeniu protectiei copilului în anul 2019 ne-am axat activitatea în principal pe masurile cuprinse în strategie nationala cu privire la închiderea centrelor de plasament clasice.
În acest sens DGASPC Salaj a depus în cadrul Apelului de proiecte POR 2019/8/8.1.8.3/C Cresterea gradului de ocupare cu serviciile sociale, grup vulnerabil copii, un numar de 5 proiecte care vizeaza închiderea centrelor de plasament Jibou, Cehu Silvaniei si simleu Silvaniei, prin înfiintarea a 10 case de tip familial în localitatile Cehu Silvaniei, simleu Silvaniei, Crasna, Var, Somes Odorhei, Inau, dar si a 3 Centre pentru deprinderi de viata independenta în localitatile Cehu Silvaniei, Jibou si simleu Silvaniei. În acest sens pentru identificarea de terenuri eligibile pentru aceste proiecte am colaborat cu unitatile administrative locale în vederea identificarii de terenuri disponibile – proprietate publica care sa fie transferate în domeniul public al judetului Salaj. Din acest punct de vedere o parte din primarii au fost deschise în a ne sprijini în acest sens, doar la Cehu Silvaniei nu am identificat solutii în parteneriat cu primaria, astfel ca s-au primit donatii doua terenuri din partea Asociatiei Heplipah.
La aceasta data toate cele 5 proiecte sunt în etapa de precontractare urmând ca pâna la sfârsitul anului sa semnam contractele de finantare în suma totala de 18.818.445 lei.
În parteneriat cu ANPDCA Bucuresti în cursul anului 2019 am început implementarea proiectului "TEAM – UP" având ca si principal scop identificarea de persoane care doresc sa devina asistent maternal profesionist, precum atestarea si formarea acestora, astfel ca pâna în anul 2023 dorim sa extindem reteaua de asistenti maternali profesionisti cu 40 persoane. Desi am initiat campanii de informare si recrutare în tot judetul prin mass media, retele de socializare, AJOFM, UAT – urile din Salaj, unitatile de cult si prin alte modalitati, nu am reusit sa identificam pâna la aceasta data numarul de asistenti maternali profesionisti propusi pentru anul în curs. Cresterea numarului de asistenti maternali profesionisti este imperios necesara deoarece începând cu anul 2019 toti copiii cu vârsta sub 7 ani, este obligatoriu a fi plasati doar în familia largita sau la un asistent maternal profesionist.
La 30.09.2019 avem un numar de 80 asistenti maternali profesionisti având în plasament un numar de 108 copii , din care 85% sunt asistenti maternali din mediu rural si 15% în mediu urban.
De la începutul anului 2019 pâna în prezent au intrat în sistemul de protectie a copilului un numar de 96 copii, în principal copii parasiti direct în maternitate 6 copii dar si un numar de 92 copii preluati în regim de urgenta.
Principala cauza a intrarilor în sistem este faptul ca nu exista servicii de prevenire a institutionalizarii realizate la nivelul primariilor, la aceasta data exista doar 10 servicii de zi organizate la nivelul comunitatilor locale 5 organizate de O.N.G.- uri si 2 centre de zi în structura DGASPC Salaj, dar si dezinteresul familiilor cu privire la starea de sanatate a copiilor, fata de educatia acestora si dezvoltarea fizica si psihica a copiilor, dar sunt si situatii în care parintii pleaca la munca în strainatate si nu întocmesc documentatia necesara cu privire la delegarea drepturilor parintesti altor persoane si cea mai grava situatie este când unicul parinte sau ambii parinti executa pedepse privative de libertate.
Având în vedere aspectele de mai sus în multe situatii este aproape imposibila reintegrarea copiilor în familia naturala deoarece nu exista servicii de suport în comunitate sau familiile nu prezinta interes pentru reintegrarea acestora în familie schimbându-si în nenumarate rânduri domiciliul în fapt si nu mai pot fi identificate.
Pentru a da sansa acestor copii DGASPC Salaj si-a axat activitatea pe declararea adoptabilitatii pentru copiii care nu pot fi reintegrati în familia naturala, astfel ca în anul 2019 un numar de 14 copii au fost încredintati în vederea adoptiei din care 11 în alte judete, pentru 11 copii s-au încuviintat adoptiile din care 2 au fost adoptati international, iar la aceasta data un numar de 6 copii sunt în proces de potrivire cu familiile atestate.
Mentionam faptul ca la începutul anului 2019 au fost adoptate noi standarde minime de calitate pentru serviciile de protectie a copilului, în acest sens au fost modificate ROF – urile de organizare, procedurile de lucru a serviciilor, iar la aceasta data avem un numar de 36 servicii licentiate si un numar de 5 servicii în curs de licentiere.
rn
Protectia persoanelor cu dizabilitati, "se impune realizarea unui centru de ingrijire si asistenta"
rn
În domeniul protectiei persoanelor cu dizabilitati în anul 2019 principala activitate s-a axat pe reevaluarea tuturor beneficiarilor din cele 9 servicii destinate persoanelor cu dizabilitati în conformitate cu noile standarde minime de calitate, dar si pentru a se realiza un plan de integrare sau reintegrare în familie sau în societate.
În cadrul acestor servicii avem un numar total de 449 beneficiari din care pentru 27 dintre acestia trebuie sa identificam solutii de integrare, reintegrare sau insertie profesionala având în vedere faptul ca începând cu anul 2021, unitatile de protectie a persoanelor adulte cu dizabilitati nu pot avea o capacitate mai mare de 50 locuri, existând la aceasta data un blocaj cu privire la posibilitatea DGASPC Salaj de a oferi servicii rezidentiale persoanelor adulte cu dizabilitati, având în vedere un numar de 49 cereri de institutionalizare care nu pot fi realizate din lipsa de capacitate.
Desi prin Consiliul Judetean Salaj se deruleaza un program de îngrijire la domiciliu a persoanelor adulte, acest program nu acopera nevoile de îngrijire si asistenta a acestora, deoarece aceste servicii sunt insuficiente la nivelul comunitatilor locale, nu exista centre de recuperare si centre de zi care sa se adreseze persoanelor adulte cu dizabilitati.
Principalele motive invocate în cererile de institutionalizare sunt lipsa locuintei, lipsa serviciilor cu suport, veniturile mici, lipsa apartinatorilor.
La aceasta data în cele 4 centre de adulti respectiv CIA Boghis, CSS Badacin, CRRN Jibou si CIA Crasna numar de beneficiari respectiv 449 depaseste capacitatea de institutionalizare aprobata datorita faptului ca unele dintre cazuri au necesitat interventie în regim de urgenta.
Din analiza realizata la nivelul DGASPC Salaj în luna august 2019, având în vedere si numarul de 49 de cazuri de institutionalizare, se impune înfiintarea unui Centru de îngrijire si asistenta cu o capacitate de 50 de locuri.
DGASPC Salaj are la data de 30.09.2019 un numar de 15892 cazuri active din care persoane adulte cu dizabilitati 13658, copii cu dizabilitati 856 copii în plasament familial 246 copii, copii plasati la asistenti maternali profesionisti 108 copii, copii în centre de plasament 200, copii în centre în regim de urgenta 15, copii în case de tip familial 144, copii în centru de zi 66, copii delicventi 30, mame minore 80, persoane adulte cu dizabilitati în centre rezidentiale 449 persoane, tineri în centre multifunctionale 40 tineri, 80 de cazuri victime de violenta domestica.
Pentru anul 2019 bugetul de functionare si cel de investitii, a fost asigurat din bugetul judetean la nivelul solicitarilor astfel ca la aceasta data nu exista restante la plata drepturilor salariale pentru angajati si nici restante catre furnizorii de utilitati sau alimente.