Alunecarile de teren de pe Dealul Ortelecului pun in pericol agoniseala de o viata a zeci de familii. Pe langa cauzele mai mult sau mai putin naturale, alunecarile sunt grabite si de masinile de mare tonaj care trec prin zona. Si asta in pofida limitarilor de tonaj impuse de politie si Primaria Zalau
Situatia familiilor care locuiesc pe strada Porolissum devine, pe zi ce trece, tot mai ingrijoratoare din cauza alunecarilor de teren din zona fostei cariere a firmei CEMACON. Problemele au inceput inca din 1976 de cand a fost infiintata in apropiere o cariera de argila, lucrarile de exploatare favorizand alunecari masive de teren in zona.
Ultima firma care a extras argila din zona a fost CEMACON-UL iar locatarii sunt in razboi cu ei de aproximativ un deceniu. Casele lor, terenurile agricole dar si un drum judetean si bazinele de apa (care alimenteaza o parte din locatarii Zalaului) sunt in pericol sa fie inghitite de teren. Iar in acest timp autoritatile intocmesc rapoarte, infiinteaza comisii si fac promisiuni.

COMISIILE SI PROMISIUNILE NU POT OPRI DEZASTRUL
Numai in acest an zeci de metri de teren au luat-o la vale, casele din apropiere fiind din ce in ce mai afectate. Proprietarii caselor, majoritatea batrani si bolnavi, asista neputinciosi la alunecarile de teren si spera ca, macar acum, in al 12-lea ceas, cineva sa intervina si sa ii ajute.
Si daca autoritatile statului nu se pot opune mersului firesc si tragic al lucrurilor, s-au facut totusi incercari de a incetini alunecarile de teren.
Astfel, in luna iulie 2008, Directia Generala de Administrare a Domeniului Public Zalau a amplasat pe strada Porolissum indicatoare de circulatie prin care se interzice accesul autovehiculelor care au masa mai mare de 7,5 tone. Dar, pe principiul „Caini latra, caravana trece” putini soferi au fost sensibilizati de aceste indicatoare. Sau cel putin asa ne-au declarat, in mai multe randuri, locuitorii caselor din zona. Potrivit celor spuse de ei, in fiecare zi, masinile de mare tonaj tranziteaza aceasta ruta desi, politia rutiera le-a interzis acest lucru. Casele lor, deja grav afectate de alunecarile de teren, sunt zguduite si de tiruri si camioane, prabusirea totala a imobilelor fiind tot mai aproape.
AMENZI MICI, PAGUBE MARI
Reprezentantii Inspectoratului de Politie Judetean (IPJ) Salaj ne-au declarat ca politistii rutieri au efectuat controale periodice in zona. „Din luna iulie a anului 2008, au fost aplicate aproximativ 84 de amenzi contraventionale soferii fiind sanctionati cu cate doua puncte amenda si tot atatea de penalizare”, ne-a declarat Nadia Serban, purtator de cuvant al IPJ Salaj. Amenzile mici, cuprinse intre 120 si 180 de lei, ar putea fi unul dintre motivele pentru prevederile legii sunt ignorate iar locatarii din zona au ramas la mila transportatorilor. Mai mult, daca amenda este platita in 48 de ore cuantumul sumei este redus cu 50 la suta. Astfel, penalizarile impuse de autoritati sunt aproape insignifiante pentru un sofer care castiga cel mai adesea cateva milioane de lei vechi pentru o singura cursa cu TIR-ul sau camionul.
Guvernantilor nu le pasa
Municipalitatea a incercat sa ii sprijine pe cetatenii de pe strada Porolissum si le-au acordat cate 3 ari de teren, intr-o alta zona a orasului pentru a-si construi noi case. Cu toate acestea, oamenii nu vor deveni proprietari cu drepturi depline ai celor trei ari de teren, suprafetele urmand sa ramana in custodia primariei. Iar costurile pentru construirea caselor sunt aproape imposisibil de suportat de oameni, majoritatea traind din pensii minimale.Fostul prefect, Ionel Ciunt a solicitat guvernului alocarea a 2,5 milioane de lei pentru ridicarea locuintelor. Dar raspunsul de la Bucuresti se lasa inca asteptat desi solicitarea prefecturii a fost trimisa inca din luna martie.