decembrie 5, 2025

De ce nu avem autostrada in Salaj

imagine-articol_29346

Un raport al Curtii de Conturi dezvaluie ca intarzierile imense consemnate in realizarea Autostrazii Transilvania sunt cauzate de lipsa de vointa a Guvernului

Contractul incheiat cu Bechtel nu a fost negociat, in adevaratul sens al cuvantului, de specialistii CNADNR, „fiind aprobata de catre Guvern o varianta continand numeroase aspecte discutabile”, potrivit unui raport al Curtii de Conturi. Raportul special al Curtii de Conturi cu privire la construirea si intretinerea autostrazilor atentioneaza asupra cauzelor care au condus la intarzierile imense consemnate in realizarea Autostrazii Transilvania, desi a parcurs doua renegocieri de contract in anii 2005 si 2011 in urma carora obiectul contractului s-a redus la 112 km. Autostrada, in lungime de 415 km, avea termen initial de finalizare 2012. Concluzia generala a auditului este ca autostrada Brasov – Bors nu a fost realizata conform obiectivelor si termenelor legale, care au stat la bazele demararii acestui proiect, ca urmare atat a vulnerabilitatilor, neconformitatilor si disfunctionalitatilor contractului, cat si a lipsei de vointa la nivelul Guvernului si al Ministerului Transporturilor fie pentru rezilierea contractului, fie pentru asigurarea tuturor surselor si resurselor necesare finantarii obiectivului de investitii si finalizarii acestuia. Auditul a retinut, ca pe „o situatie surprinzatoare si neobisnuita”, imposibilitatea Guvernului si a Ministerului Transporturilor de a gasi si aplica, timp de sapte ani, parghiile legale prin care sa-si recastige pozitia de parteneri contractuali egali, prin CNADNR, intr-un contract incheiat „in conditii neclare”, continand unele clauze ramase neexplicitate, interpretabile si in defavoarea partii romane.
Guvernele au ocolit Salajul
In momentul de fata, nici un oficial salajean nu stie data la care lucrarile pentru tronsonul Salaj al Autostrazii Transilvania vor demara. Portiunea care strabate judetul nostru a fost scoasa din contractul renegociat de Guvernul PDL in 2011 cu Bechtel si nu exista sursa de finantare. Partidele care au guvernat tara in ultimii sapte ani au preferat sa dea vina pe predecesori si nu au gasit surse de finantare pentru proiect. „In conditiile in care guvernul PDL nu a alocat bani pentru portiunea Salaj, guvernul USL analizeaza posibilitati alternative de finantare, respectiv atragerea de fonduri private”, a declarat deputatul PNL Mirel Talos, intrebat cand vor incepe lucrarile pe acest tronson. In judetul Salaj proiectul s-a oprit la capatul viaductului dintre Suplacu de Barcau si Marca, iar ultimele lucrari au constat in consolidarea dealului Port pentru a preveni alunecarile de teren. „Autostrada” a ajuns in apropiere de halta Port, unde a fost inchis si distrus drumul de acces catre satul Marca.