In urma cu cativa ani au functionat, in Salaj, sase centre de permanenta in mediul rural si unul in municipiul Zalau. Nici unul, insa, nu indeplinea toate conditiile cerute de lege, spune directorul interimar al Casei de Asigurari de Sanatate (CAS) Salaj, dr. Marius Tautu. „Dotarea era improprie, trusa de urgenta trebuia asigurata din bani de la Ministerul Sanatatii, dar niciodata nu s-a primit vreun leu, un medic ducea lemne de-acasa, cu sacosa”. In opinia directorului CAS Salaj, centrele de permanenta au fost un compromis si pentru pacienti si pentru medici.
Si totusi, asistenta primara, asigurata de catre medicii de familie, este considerata „placa turnanta” a oricarui sistem de sanatate. Iar existenta centrelor de permanenta este vazuta ca o solutie pentru reducerea substantiala a numarului de bolnavi ajunsi in urgenta spitalelor si, implicit, pentru reducerea cheltuielilor, inclusiv la Serviciul de ambulanta.
„In fiecare zi, sunt zeci de cazuri, in urgenta spitalelor, care ar putea fi rezolvate de catre medicii de familie. Dar unde sa se duca bolnavii in alta parte decat la urgenta?”, se intreaba Marius Tautu. Intrebarea nu este retorica. „Toata lumea investeste in asistenta primara, pentru ca spitalul inseamna cheltuieli mult mai mari. Dar, pentru a fi eficiente, centrele de permanenta trebuie sa respecte toate conditiile prevazute de lege”, subliniaza directorul CAS.
Legea exista, dar degeaba!
In mai 2008, un ordin comun al Ministerului Sanatatii si Ministerului Administratiei si Internelor a stabilit normele metodologice de aplicare a Legii 263/2004, privind functionarea centrelor de permanenta. Numai ca, se lasa la latitudinea autoritatilor locale sa decida daca le infiinteaza sau nu. „Zonele in care se infiinteaza centrele de permanenta sunt stabilite de catre Directia de Sanatate Publica, cu acordul Casei de Asigurari de Sanatate si al autoritatilor locale”. Si cum buna functionare a unui centru de permanenta impune niste cheltuieli, autoritatile locale spun… pas. In opinia directorului CAS Salaj, vina este a Ministerului Sanatatii „ca responsabil de sanatatea publica din tara asta”. Dincolo de critica, vine si cu solutia. Astfel, Marius Tautu considera ca trebuie schimbate doar doua articole de lege. In primul rand, „daca vrea centre de permanenta, Ministerul Sanatatii trebuie sa dispuna infiintarea lor si sa dea un timp scurt de organizare. In al doilea rand, sa impuna ca toate primariile arondate unui centru de permanenta sa contribuie pentru respectarea conditiilor de functionare”. In caz contrar, spune domnul Tautu, vom continua sa ne lamentam ca nu avem bani si, in acelasi timp, sa cheltuim enorm pe servicii spitalicesti, si cand e cazul si cand nu e.
Servicii medicale 24 de ore din 24
Cele sase foste centre de permanenta din Salaj au functionat in comunele: Ileanda, Nusfalau, Sanmihaiu Almasului, Crasna, Surduc si Sarmasag. Si, impreuna, aveau arondate 40 de primarii din judet. Medicii asigurau permanenta 24 de ore din 24, prin rotatie, inclusiv sambata si duminica. Pe baza asocierii a cel putin 5 medici, decizia de infiintare a unui centru de permanenta apartine DSP-ului, iar Casa de Sanatate plateste serviciile medicale pe orele lucrate.
Potrivit normelor in vigoare, un centru de permanenta poate sa aiba inclusiv ambulanta, pentru ca medicul sa se poata deplasa, in teritoriu, la bolnavi, cu acordul Serviciului de ambulanta.
Marius Tautu apreciaza ca reinfiintarea centrelor de permanenta (inclusiv doua sau trei in Zalau) ar fi in beneficiul bolnavilor si al medicilor din dispensare si din spital, iar in urgenta ar ajunge doar cazurile reale (de urgenta), care, acum, reprezinta circa o treime din totalul celor care ajung la spital.