Oricat de mica sau mare ar fi afacerea ta, criza te afecteaza si pe tine intr-o anumita masura. Iar in aceasta perioada mii de agenti economici n-au mai rezistat pe piata astfel ca au esuat. Criza i-a pus la colt. Tocmai de aceea trebuie sa fii mult mai atent, mai calculat, sa nu te avanti fara un plan bine pus la punct. Pentru a evita falimentul trebuie sa ai in vedere anumite aspecte, nu doar financiare. Fiecare facem greseli, insa pe timp de criza o greseala te poate “scufunda”. Ca antreprenor, trebuie sa ai in primul rand un plan de afaceri bine fundamentat.
Banii
Intr-o astfel de perioada dificila, trebuie sa actionezi cu prudenta si sa eficientizezi activitatea firmei. Estimeaza corect dimensiunea afacerii si ai grija la fluxul de numerar pentru a evita orice blocaj financiar. Revizuieste chel-tuielile care nu sunt neaparat necesare, cum ar fi deplasarile, protocolul si angajatii neperformanti. Nu in ultimul rand ai grija de personalul productiv, investeste in el printr-o remunerare echitabila si prin training. Pastreaza un registru de cheltuieli, acorda o atentie sporita veniturilor indiferent daca afacerea este prospera sau nu. Este un prim pas pentru a nu da gres pe viitor. Nu lasa sa te domine tendinta de a cheltui mai mult decat iti poti permite. Ai grija la capital. Imprumuturile in exces te pot conduce catre faliment. Iar daca datoriile se acumuleaza, iti va fi si mai greu. Nu spune nimeni ca factura trebuie platita a doua zi, ci la termen. Dar neplata a zeci sau sute de facturi pe o perioada de doua-trei luni poate duce la disfunctionalitati majore.
E greu sa gasesti echilibrul intre dezvoltare, promovare, supravietuire si relatiile cu clientii, dar de gasirea acestuia depinde cariera ta de om de afaceri. Foloseste toate resursele pe care le ai, mergi pana la limita legalitatii, dar nu trece de ea. Fii atent la fiecare mutare pe care o face concurenta, anticipeaza-i miscarile si contracareaza-le cu actiuni energice, aducatoare de profit.
Comporta-te cu profesionalism
Afacerea implica vanzarea unui produs, indiferent in ce domeniu activezi. Nu arata clientului cat esti de disperat cerandu-i sa te aleaga pe tine, iar atunci cand iti prezinti serviciile sau marfa nu deveni insistent, vei lasa impresia ca esti pe muchie de cutit, iar posibilul client va cauta in alta parte. Nu cersi, trebuie sa oferi solutii optime, sa rezolvi probleme, dand dovada de profesionalism.
Tinteste un profit cat mai mare
Specialistii spun ca stabilirea unei anumite cifre pe care s-o obtii intr-un an este o greseala. Daca o atingi nu te vei mai zbate sa produci mai mult. De aceea, trebuie sa-ti impui sa faci un profit cat mai mare mergand pe premiza ca niciodata nu e suficient. Doreste-ti mai mult, astfel vei munci in permanenta, iar o parte din profit o poti reinvesti pentru extinderea afacerii. Imaginea ta va fi aceea a unui om “descurcaret” si vei atrage clienti. Totusi, sa ai scopuri realiste, dezvolta-te in functie de cererea pietei.
Faptul ca ai deja o clientela formata care te recomanda si altora e un lucru bun. Simti ca ai siguranta zilei de maine, insa nu inceta sa cauti in continuare clienti noi bazandu-te pe faptul ca vei fi recomandat. Asa nu vei prospera. Totodata, chiar daca ai o companie profitabila nu trebuie sa te bazezi pe clientela formata deja. Daca aceasta va spune treptat “la revedere”, atunci poti trage si tu obloanele.
In acelasi timp, pastreaza-ti clientii prin produse si servicii de calitate, la preturi competitive, mai ales acum cand acestia iti trec pragul cu buzunarele cam goale.