In segmentul asigurarilor auto s-a inregistrat in ultimele luni o scadere a incasarilor de catre companiile de profil
Din cauza crizei, multi nu-si mai permit sa-si asigure autoturismele la fel ca pana acum. Agentii din domeniu isi vand mai greu produsele. In privinta politelor Casco, prabusirea pietei de leasing a condus la o diminuare a incasarilor companiilor. Iar cresterea numarului de masini second a dus si la scaderea primei pentru asigurare Casco. Astfel s-a ajuns ca, de foarte multe ori, incasarile societatilor de asigurari sa fie mai mici decat sumele pe care sunt nevoite sa le plateasca drept despagubiri si multi dintre asiguratori vor incerca sa cheltuie cat mai putin cu reparatiile. Daca te afli intr-o situatie de acest gen, trebuie sa stii cateva lucruri esentiale.
In cazul unui accident, termenul de plata a despagubirii difera in functie de forma de asigurare. Pentru evenimentele produse din vina unei terte persoane, dosarul de dauna se instrumenteaza de societatea de asigurare in baza politei de raspundere civila auto (RCA). Termenul de plata este de 15 zile de la data la care asiguratorul a definitivat investigatia necesara evaluarii sumei pe care este obligat sa o plateasca sau de la data la care asiguratorul a primit o hotarare judecato-reasca definitiva cu privire la suma de despagubire. Pentru evenimente avizate in baza politei de asigurare facultativa Casco, termenul de plata este cel prevazut in contract.
Nu esti obligat sa-ti repari autoturismul la un service indicat de asigurator. Aceasta trebuie sa o privesti doar ca o recomandare. De obicei, asiguratorii au incheiate conventii de colaborare de decontare directa cu service-urile pe care le recomanda. Avantajul este ca la finalizarea reparatiei, autovehiculul iti este predat in baza unui accept de plata dat de asigurator intr-un termen cat mai scurt.
Reclamatia
Deseori se intampla ca serviciile oferite de asigurator sa nu iti fie pe plac. De multe ori este mai convenabil sa incerci o rezolvare pe cale amiabila, reclamand nemultumirea direct la societatea de asigurare respectiva sau la intermediarul in asigurari, acesta fiind cel mai in masura sa-ti solutioneze sesizarea. Daca astfel nu obtii rezultate, indiferent ca esti asigurat sau pagubit, atunci poti face o reclamatie la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). Reclamatia depusa aici se rezolva in 30 de zile. O poti depune direct la sediile CSA, prin fax sau prin email. Cea mai apropiata reprezentanta teritoriala este la Cluj. Comisia autorizeaza societatile din domeniu si este interesata sa protejeze consumatorii de produse de asigurari prin supravegherea pietei. Acorda o importanta deosebita analizarii si rezolvarii reclamatiilor primite, acestea fiind o sursa de informatii pentru munca de supraveghere si control. Reclamatiile anonime sau cele in care nu sunt trecute datele de identificare a petitionarului nu se iau in considerare si se claseaza.
Acte pentru dosarul de dauna
In cazul unor avarii produse prin accidente cu alte autoturisme aflate in trafic, in parcare sau cu autori necunoscuti, ai nevoie de: -proces verbal eliberat de organele de politie sau autorizatie de reparare + anexa 2, in original si copie; -tichet asigurare vinovat (RCA) si certificatul de inmatriculare al vinovatului, copie; certificatul de inmatriculare al autovehiculului pagubit, in copie; -copia actului de identitate si a permisului auto al soferului; -cartea de identitate a autovehiculului pagubit, in copie; -delegatie de reprezentare daca autovehiculul apartine unei persoane juridice.
In cazul persoanelor fizice pentru deschiderea dosarului de dauna este necesara prezenta proprietarului, a unei rude de gradul I sau a unui imputernicit cu procura notariala. Mai ai nevoie de formularul de avizare a evenimentului si de o cerere de despagubire dauna.