Festivalul Roman Porolissum Zalau s-a incheiat duminica lasand in urma loc de interpretare. Desi Festivalul a fost popularizat in fel si chip prin diferite instrumente de promovare, publicul nu s-a aratat dispus sa participe masiv la evenimentul care s-a vrut cu un ca-racter pur cultural. In afara de concertul sustinut de nemtii de la Haggard, unde s-au strans destul de multi spectatori, lumea nu s-a inghesuit la demonstratiile de lupta si au preferat vineri seara sa guste spectacolul meciului Romania-Ungaria in loc sa asculte artistii de muzica usoara care au concertat pe scena din spatele Primariei.
Spre deosebire editiile anterioare, anul trecut si in acest an festivalul a beneficiat de finantare europeana in cadrul proiectului menit sa-l faca po-pular “Promovarea Festivalului Roman Zalau Porolissum – instrument de promovare a situ-rilor arheologice din Municipiul ZalauI, lansat de administratia locala si finantat prin Programul Operational Regional, Axa 5 – Dezvoltarea durabila si promovarea turismului. Bugetul acestui proiect de promovare a Festivalului a fost de peste un milion de lei, valoarea eligibila fiind de aproximativ 800.000 de lei. Obiectivele principale ale finantarii au fost promovarea Festivalului ca instrument de punere in valoare a siturilor arheologice romane prin participarea la targuri de turism, organizarea de evenimente culturale, stiintifice, dezvoltarea de produse marketing specifice activitatii de promovare turistica, crearea unei pagini de internet, o baza de date turistice cu informatii despre obiectivele turistice din Salaj si cresterea numarului de turisti.
Actiunile de promovare
Cele mai importante actiuni de promovare au fost cele de la targurile de turism de la Bucuresti si Cluj, unde s-au prezentat efectiv demonstratii de lupta, echipamente milita-re romane si dacice si demonstratii de dans roman si traditional, pe langa materialele promo-tionale.Festivalul a fost promovat si prin aparitii la emisiuni TV, clipuri publicitare la TV, panouri informative la obiectivele turistice, vederi, calendare de buzunar, insigne, etc. Pe parcursul anului s-a realizat si un film documentar despre acest festival si despre prezentarea orasului si a siturilor arheologice din zona Salajului, care a fost lansat in premiera in prima zi a festivalului la Casa Municipala de Cultura. Promovarea s-a mai facut si prin cateva aparitii in presa, afise, ghiduri ale festivalului, harti turistice, invitatii trimise prin posta, banere pentru stalpi, panouri outdoor.
Primaria nu ne-a putut pune ieri la dispozitie sumele cheltuite cu festivalul. Purtatorul de cuvant Manuela Ghiurutan ne-a comunicat doar ca urmeaza sa se faca evaluarile. Anul acesta, insa, in luna martie, Primaria estima ca materialele de promovare vor costa aproximativ 34.000 de lei, iar suma pentru participarea efectiva va fi de aproximativ 27.000 de lei. Probabil sumele au crescut pe parcus.
Prezenta publicului a lasat de dorit
Vineri dupamasa, cand a inceput parada trupelor istorice, pe bulevard nu au fost prea multi privitori. Putinii trecatori s-au oprit insa sa priveasca desfasurarea de forte romane. La concertele de vineri seara, cand au urcat pe scena din spatele Primariei mai multi artisti, printre care Vasile Seicaru si Adrian Aron, abia daca s-au adunat 70 de persoane. Sambata, in gradina de la Colegiul National Silvania, unde s-au desfasurat demonstratiile de lupta, dansurile, prezentarea armamentului si batalia finala, s-au adunat aproximativ 150 de persoane. La concertul Ad-Hoc si Haggard s-a putut estima prezenta a circa 2.000 de persoane. Showul Haggard a fost apogeul participarii spectatorilor.
Nu s-a dorit balci
Persoanele care au participat la eveniment s-au plans ca nu au fost destui comercianti ca sa poata sa-si cumpere mancare sau racoritoare. „Am avut comercianti, dar nu foarte multi, pentru ca nu am vrut sa fie balci la un eveniment cultural. Ne-am concentrat sa aducem mestesugari care sa le arate oamenilor cum se faceau scuturile, armurile, caramizile pe vremea dacilor si a romanilor si s-au servit produse traditionale pre-ferate de daci si romani, pe langa celelate produse care s-au servit in parcarea din spatele Primariei”, a precizat primarul Capilnasiu.
Primarul considera ca scopul a fost atins
Primarul Zalaului, Radu Capilnasiu, ne-a comunicat ieri ca oamenii au apreciat activitatile din cadrul festivalului si scopul a fost atins. „Am vazut ca pu-blicul a fost interesat si mi-as fi dorit sa fie si mai multi oameni. Publicul a reactionat pozitiv la activitatile din cadrul Festivalului. Au participat la eveniment persoane si din alte orase, dupa cum ne-am si asteptat. Promovarea din cadrul targurilor de turism si-a atins scopul. Au fost persoane care au remarcat calitatea si organizarea evenimentului. Am promovat acest eveniment in limita buge-tului, iar acum urmeaza o evaluare pentru a vedea ce impact a avut Festivalul anul acesta, si vom comunica rezultatele in perioada urmatoare”, ne-a spus Capilnasiu.
„Desi as fi dorit sa fie mai multa lume la toate activitatile pe care le-am desfasurat, la concertul Haggard s-au adunat foarte multi oameni din oras, din alte judete, iar daca nu ma insel chiar si din afara tarii. La batalia finala s-au adunat iarasi multe persoane interesate sa se lupte. La Moigrad am avut si mai multa lume, ceea ce ne face sa ne gandim ca lumea este interesata sa vada cat mai mult. Au fost multi copii, ceea ce ma bucura, pentru ca este important pentru copiii nostri sa cunosca istoria”, spune Radu Capilnasiu.
Anul viitor Festivalul Roman promite noutati
„Participarea efectiva la acest eveniment nu poate fi estimata, dar se poate spune ca a fost mai bine fata de anul trecut. Asta inseamna ca creste interesul fata de istorie, ceea ce ne bucura. Anul viitor vom incerca sa venim cu ceva nou. Nu vrem sa se plictiseasca lumea. Vom incerca sa introducem ceva inedit in program. Vom reanaliza pachetele turistice si promova-rea. Eu zic ca Festivalul si-a atins scopul. Publicul s-a aratat interesat. Promovarea a fost pe masura si suntem in crestere cu acest Festival”, a mai spus Primarul Zalaului.