Dupa o perioada indelungata in care faceau vanzari pe banda rulanta, comerciantii de electronice si electrocasnice se plang ca romanii stau tot mai departe de rafturile magazinelor, iar afacerile sunt in declin
Diminuarea puterii de cumparare a populatiei si deprecierea monedei nationale si-au pus sever am-prenta asupra afacerilor derulate de catre comerciantii de electronice si electrocasnice.
Cu grija zilei de maine, romanul a scos din lista prioritatilor achizitionarea unui televizor ori frigider nou. Nici macar reducerile de preturi practicate de catre magazinele de profil nu au reusit sa convinga prea multi clienti.
Campaniile Buy-back ce au reusit sa intinda o mana de ajutor, insa numai segmentului de congelatoa-re si frigidere. Pe ansamblu, sectorul produselor de folosinta indelungata a cunoscut un declin de 40 la suta.
Creditul cu buletinul a creat o adevarata manie in randul romanilor. Usurinta cu care puteau obtine un credit in magazin, a facut ca produsele electronice si electrocasnice sa se vanda pe banda rulanta. Fascinati de ofertele aparent promo-tionale, romanii au intins coarda la maxim, pentru ca acum, pe timp de criza, plata ratelor sa devina o reala problema.
Neluand in calcul costurile reale ale creditului, unii clienti s-au trezit dupa luni bune, ca au platit, de fapt, numai comisioane si dobanzi, si ca restanta de plata e aproape cat pretul de raft al produsului.
O afacere deloc inspi-rata au facut cei care au profitat de oferta “cumperi acum, platesti la anul”. Nu de alta, dar pentru achizitiile facute in 2008, “la anul” a venit. Iar lucrurile nu sunt deloc roz.
In aceasta perioada, poate mai mult decat oricand, romanii prefera sa foloseasca aparatura pana cand se uzeaza, fara a o inlocui cu o tehnologie mai buna
Declin de 40 la suta in sase luni
Piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania a inregistrat, in primul semestru al acestui an, o scadere de 40 la suta, comparativ cu perioada similara din 2008, in principal din cauza limitarii drastice a surselor de finantare. Astfel, valoarea pietei a ajuns la mai putin de 7 milioane de euro.
In perioada ianuarie-iunie, scaderile au fost de 40,4 la suta, iar in trimestrul al doilea de 46,8 la suta. Electronicele de folosinta indelungata au inregistrat un declin de 42,6 la suta, in semestrul intai fata de aceeasi perioada din 2008.
Cele mai importante scaderi in vanzari pentru televizoarele LCD si plasme – componente principale pe piata bunurilor de folosinta indelungata – s-au inregistrat in iulie. Vanzarile de electrocasnice mari au scazut in primul semestru cu 37 la suta. La electrocasnicele mici, declinul este de 27,6 la suta. Retailerii estimeaza ca piata va fi in scadere si in cea de-a doua jumatate a anului, cu circa 35-40 la suta.