Cu 2.000 de angajati mai putini
Dupa ce in 2007 si 2008, expansiunea teritoriala era moto-ul bancilor din Romania, in an de criza, acestea se vad nevoite sa-si schimbe atitudinea. Sistemul bancar romanesc este sever afectat, dupa ce tot mai putine persoane acceseaza credite, in paralel cu cresterea numarului datornicilor.
Inasprirea conditiilor de creditare i-a tinut departe de banci pe romanii care ar fi vrut sa se imprumute. Fortate sa taie din costuri, multe institutii bancare fie au renuntat sa mai deschida puncte de lucru, fie au pus lacat pe agentiile devenite neprofitabile. Si tot ca un efect al crizei din sector, bancile au operat si ajustari de personal. Potrivit unui raport al Bancii Nationale Romane, de la inceputul anului, se observa o scadere a dinamicii angajarilor, precum si operari de reduceri de personal. Astfel, daca la 31 decembrie 2008 in sistemul bancar lucrau 71.622 de persoane, in ultima zi din mai 2009, numarul acestora ajunsese la 69.545.
In primul trimestru al acestui an, CitiFinancial a inchis 30 din cele 39 de puncte de lucru pe care le detinea in Romania. Printre acestea se regaseste si unitatea din Zalau, inaugurata la inceputul lui 2008. Banca Comerciala Carpatica a renuntat, si ea, la agentia Pasaj. Nici Banca Transilvania nu a fost ocolita, Agentia Bradet din Zalau fiind inchisa incepand cu 15 iunie. Unele voci din sistem sustin ca la orizont se intrevad si reduceri de posturi.
“Toate bancile sufera. Daca numarul de clienti nu creste, nu mai e inghesuiala la accesarea de credite, iar oamenii nu fac nici depozite, bancilor le este tot mai greu sa-si sustina financiar toate unitatile. Indiferent cat e de mica, orice agentie presupune cheltuieli: de la salariile personalului, la chiria pe spatiu. Iar in contextul actual, multe au devenit neprofitabile”, ne-a declarat directorul unei sucursale salajene.
Un alt oficial bancar spune ca, deocamdata, presiunea restructurarii nu este resimtita chiar de catre toti actorii de pe piata. Totusi, adauga acesta, bancile vor fi mult mai cugetate in ceea ce priveste expansiunea intr-o zona sau alta.
Bancherii sustin ca, pentru a fi profitabila, o unitate necesita aproximativ 1.500 de clienti pe partea de retail, intre 100 si 200 pe segmentul de intreprinderi mici si mijlocii si 5 sau 6 angajati.
Restante triplate
La finele lunii mai, bancile au raportat la BNR creante curente si indoielnice insumand 1,68 miliarde de euro, de trei ori mai mult decat acum un an. Aceeasi triplare se observa si in cazul restantelor ce revin clientilor persoane fizice, valoarea acestora ajungand la 427 milioane de euro.