Vanzarile au scazut sub limita rentabilitatii. Chiriile au devenit pur si simplu prea mari.
O plimbare prin cartierele Zalaului scoate la iveala numeroase spatii comerciale goale, in care, pana mai deunazi, functionau magazine alimentare. Asta pentru ca magazinele de cartier sunt nevoite sa inchida din cauza chiriilor prea mari. O chirie in cartierul Bradet costa intre 150 de euro si 250 de euro, conform informatiilor primite de la patronul agentiei imobiliare C&C Andorra, Claudiu Simoc. Cheltuielile pe care le are un proprietar de magazin sunt mult mai multe. Pe langa chiria de minimum sase milioane, pentru un angajat incadrat cu minimul pe economie se cheltuie in jur de 1500 de lei, fara sa mai punem la socoteala si cheltuielile de intretinere. De cele mai multe ori, toate acestea sunt mai mari decat incasarile. Vanzarile scad si incasarile nu mai sunt pe masura cheltuielilor. Sigur ca, in aceste conditii, tendinta ABC-urilor este sa practice preturi mai mari. Acest lucru atrage dupa sine nemultumiri din partea clientilor. Magazinele care inca rezista sunt cele ai caror proprietari nu sunt nevoiti sa plateasca chirie, avand spatiu propriu.

REZISTA DOAR MAGAZINELE MARI
Buzunarele salajenilor sunt din ce in ce mai stramtorate in urma crizei financiare. O parte dintre acestia au ramas fara slujbe, altora li s-au micsorat veniturile, iar altii incearca din rasputeri sa puna bani de-o parte. Sunt motivele pentru care tot mai multi aleg sa nu faca cumparaturi in magazinele mici, preferand supermarketurile, cu pretul deplasarii pe distante mai mari chiar si pentru cumparaturi marunte.
Magazinele mici supravietuiesc cu „caietul”
„Daca inainte de criza se vindea in magazin absolut orice produs alimentar, acum, oamenii intra doar ca sa isi cumpere un pachet de tigari, paine sau alte nimicuri a caror valoare este nesemnificativa si pe care uita sa le cumpere de la supermarket. Inainte de criza aveam un profit frumusel, acum sunt nevoita sa vin cu bani de acasa pentru a-mi plati furnizorii”, spune proprietara unui magazin alimentar din zona Casnica. Ca sa mai atraga clienti, patronii de magazine recurg la vanzarea pe datorie ca tehnica de marketing. Oamenii nu sunt nevoiti sa plateasca pe loc daca nu au bani. Sunt trecuti in caiet pana la salariu, cand returneaza banii magazinului.