Dragi cititori, filosoful Heidegger constata retoric, în lucrarea sa de cercetare asupra timpului: Nu există ore care trec ca o clipă? Nu există clipe care trec ca o eternitate? Astăzi, timpul modern și-a pierdut mult această esență, această clipă eternă. Consumerismul a schimbat îngrijorător percepția asupra timpului. Ce s-a ales de timpul ”trăit”, timpul propriu, fără o continuă viteză de mistuire? Cât de mult am pierdut noi noțiunea timpului lung? Cât ”fură” societatea de consum de astăzi din timpul pe care noi ar trebui să-l ”rafinăm” altfel?
Mai ales acum, în preajma Crăciunului, găsim peste tot abundență, reduceri, exces de reclame, sufocare publicitară. Toate acestea au atins cote maxime. Nu este vorba de a ne opune îmbunătățirii condițiilor de viață, dar valorile s-au inversat radical. Comerțul a devenit singura normă valabilă pentru mulți, iar publicitatea întreține această monopolizare iluzorie.
Trăim o incapacitate de a ”gusta” liniștea, de a experimenta timpul fără a consuma imagini, zgomot, achiziții. Ne căutăm împlinirea spirituală și satisfacerea propriului ego în consum. Vrem ca lucrurile să fie consumate, descoperite, epuizate, înlocuite, cât mai rapid. Dacă nu știi ce să faci cu timpul și resursele tale, poți fi imediat hipnotizat! Ne-am obișnuit cu un consum continuu de imagini și de show-uri. Liturghia a devenit un show, celelalte ritualuri creștinești nu se mai trăiesc în profunzime. Viața de rugăciune, care este menită să oțelească sufletul, este contaminată de spiritul de spectacol și de căutarea senzaționalului.
Și totuși, în fața abundenței și a facilității de tot felul, nu putem constata în paralel o creștere a fericirii, a vieții sufletești, dimpotrivă. Se apropie sărbătoarea Nașterii Domnului… Este un bun prilej de a ne ”dezbrăca” de ”surplusurile” interioare și de a fortifica relația cu Dumnezeu. O raportare sănătoasă și solidă față de Creator împământenește o raportare corectă și asupra naturii și asupra mediului înconjurător.
”Totul este absurd si toți sunt absurzi atunci când lipsește Dumnezeu”, spunea Eugen Ionesco. În tumultul consumerismului, vocea Lui nu se mai aude, prezența Sa nu își mai poate face loc, totul e ”plin”.
Vă invit să reflectăm împreună și să consumăm ”altfel” acest timp premergător marii sărbători.