În Salaj, rata de participare la examen a fost de 91,4 la suta din cei inscrisi, dar este de luat in calcul ca sunt destui elevi care nici macar nu s-au mai inscris la examen
rn
"Educatia încotro? Examenul de capacitate- concluzii îngrijoratoare", liderul USR Salaj, profesoara de fizica de la CNS Carmen Gabriela Olar, prezinta o analiza a rezultatelor din invatamantul salajean prin prisma Evaluarii Nationale de anul acesta.
"O treime dintre absolventii clasei a 8-a nu au trecut de Evaluarea Nationala din acest an (45.000 din 150.000, mai precis). Vorbim despre rezultatele dupa primii 8 ani de învatamânt gratuit si obligatoriu asigurat de Stat. Iar rezultatul este tragic pentru societate, pentru cei 45.000 de copii si pentru familiile lor.
Educatia este întotdeauna cel mai important lucru pentru o natiune, asadar cred ca este important sa vedem unde suntem.
Deputata USR Cosette Paula Chichirau a facut o analiza a acestui fenomen la nivel national.
Analizând si datele pe judetul Salaj, concluziile, dureroase pentru viitorul învatamântului românesc, sunt urmatoarele:
1. Rata de participare la Evaluarea Nationala a fost de 94,5% din numarul celor care s-au înscris la acest examen. Sunt multi elevi însa care, desi termina cursurile clasei a 8-a, nici macar nu se mai înscriu la Evaluare. Din pacate, pentru a iesi cât mai bine la raportari, Ministerul nu comunica numarul acestor cazuri.
În Salaj rata de participare a fost de 91,4% din cei ÎNSCRISI.
2. Pornind de la observatia de mai sus, rezulta ca rata reala a promovabilitatii nu este 73,5%, asa cum a fost comunicata de Minister, ci este undeva pe la 68% sau poate chiar mai mic (daca am lua în calcul numarul celor care nici macar nu s-au mai înscris la Evaluarea Nationala).
3. Doar 61,3% dintre elevi au luat note peste 5 la examenul de Matematica (fata de 83% câti au luat note de trecere la Limba si literatura româna). Iarasi, daca tinem cont ca aproape 6% dintre elevi nici macar nu s-au prezentat la examen, înseamna ca, de fapt, doar jumatate dintre absolventii clasei a 8-a sunt capabili sa obtina o nota de trecere la matematica dupa încheierea ciclului gimnazial.
4. Exista o discrepanta enorma între mediile pe judete ceea ce arata, printre altele, diferente majore de calitate între actul educational realizat în mediul urban si cel din mediul rural. Copiii de la sate NU au aceeasi sansa în viata ca cei de la oras, iar statul face prea putin pentru a îndrepta acest lucru. Ponderea notelor în Bucuresti, Cluj si Prahova este de peste 85%, în timp ce în Giurgiu si Teleorman este cu aproape 30 de procente mai mic (56,6% si, respectiv, 56,8%). Nu stau prea bine nici alte judete (Calarasi, Caras-Severin, Vrancea, Harghita, Mehedinti, Dâmbovita, Vaslui) unde doar 65% dintre elevi au obtinut medii peste 5. În judetul Salaj, situatia este din pacate asemanatoare si la fel de îngrijoratoare: 67% rata promovabilitate.
5. Rata promovabilitatii la nivel national la Evaluarea Nationala este cea mai mica din ultimii 4 ani, cu 3,4% mai scazuta decât anul trecut. Dramatic este ca rezultatul din acest an nu pare un accident, ci pare o evolutie în linie cu ce s-a întâmplat pâna acum.
Primul pas pentru rezolvarea unei probleme este sa acceptam ca ea exista. Iar adevarul este ca educatia în România nu reuseste sa produca absolventi cu un nivel mediu satisfacator. Produce vârfuri, dar media este cu mult sub nivelul altor tari. Aici mai este mult de lucrat.
Fara educatie o societate nu poate evalua nici social si nici spiritual sau moral, de aceea USR are ca prioritate în programul de guvernare educatia", spune profesoara Gabriela Carmen Olar.