De aproape 20 de ani guvernele care s-au perindat pe la conducerea acestei tari se zbat sa produca o lege a educatiei cat mai eficienta. Si la fiecare predare de stafeta intre ministrii se mai schimba cate ceva, pe ici,pe colo, in partile esentiale.
Veniti cel mai adesea din oricare alt domeniu decat cel al invatamantului preuni-versitar, ministrii educatiei, fie ca au fost pesedisti, taranisti, pedisti sau liberali au pus-o de-o reforma, in mare graba si fara sa se gandeasca prea mult la repercusiunile aberatiilor pe care le emiteau. De dragul notorietatii, sefii din invatamant au bulversat activitatea profesorilor, planurile elevilor si nervii parintilor, prin modificari succesive ale modalitatilor de predare, testare si admitere la liceu sau facultate. Generatii intregi de elevi nu au avut habar care manual alternativ e mai aproape de cerintele programei, care sunt cursurile optionale care-i avantajeaza sau din ce materii vor sustine examenele. Si toate astea pentru ca in Romania incompetenta politica a fost dezastruos completata cu mizeria academica si orgoliile unor universitari care se bateau, si se bat inca, in proiecte de legi si pachete de sugestii menite sa reformeze sistemul de invatamant.
Cu o inconstienta dusa la extrem, ministeriabilii nu prea pricep ca amatorismul lor in a organiza educatia, muri-bunda deja, se poate transforma intr-un esec pentru devenirea acestei natiuni. Iar rezultatele incompetentei insti-tutionalizate nu se lasa, din nefericire, asteptate. Teoria formelor fara fond poate fi cu succes aplicata in domeniul educatiei autohtone. Avem invatamant obligatoriu, dar tot mai multi copii renunta la scoala, concursuri de titularizare nationale, dar tot mai putini profesori competenti, o gramada de manuale alternative, elevi mai slabi pregatiti, mai multe universitati si specializari, dar care scot analfabeti sau someri cu diplome. Iar la aceasta degradare galopanta a sistemului, alesii tarii contraataca cu proiecte, sugestii si comisii, la fel de eficiente ca frectia la un picior de lemn. Incet, dar sigur ne transformam intr-un popor de semianalfabeti, prost scolarizati si slabi in domeniile de activitate in care activam dupa absolvirea unei scoli. Si asta pentru ca si in invatamant la fel ca in toate domeniile, lucrurile s-au facut dupa ureche si fara un strop de dis-cernamant.