Unitățile de învățământ preuniversitar vor încheia un contract educațional cu părinții sau tutorii copiilor, în care vor fi stabilite drepturile și obligațiile reci-proce ale părților, se arată într-un pro-iect privind Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, pus în de-zbatere publică, vineri, de Ministerul Educației. Scopul contractului este de a asigura condițiiile optime de derulare a procesului de învățământ prin implicarea și responsabilizarea părților implicate în educația elevilor, adică a școlilor și a părinților. Conform regulamentului, neîndeplinirea obligațiilor asumate de școală va constitui abatere disciplinară și se sancționează conform legii.
 După cum se specifică în proiect, modelul contractului educațional va fi particularizat la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar, prin decizia consiliului de administrație, după consultarea consiliului reprezentativ al părinților. Contractul va fi valabil pe toată perioada de școlarizare în cadrul unității de învățământ preuniversitar, iar eventualele modificări se vor putea face printr-un act adițional acceptat de ambele părți, care se va atașa contractului educațional. Contractul se va încheia în două exemplare originale, unul pentru părinte sau tutorele legal, altul pentru școală și va produce efecte de la data semnării.

Personalul școlii riscă sancțiuni

Contractul educațional încheiat nu stabilește doar drepturile și obligațiile părinților și ale școlilor, ci este și un criteriu de evaluare pentru personalul din școli. “Modul de îndeplinire a obligațiilor prevăzute în contractul educațional de către personalul din unitatea de învățământ constituie criteriu de evaluare a activității acestuia. Neîndeplinirea obligațiilor asumate prin contractul educațional de către personalul unității de învățământ constituie abatere disciplinară și se sancționează potri-vit legii. Consiliul de administrație urmărește modul de îndeplinire a obligațiilor prevăzute în contractul educațional, analizează situațiile în care se constată încălcarea acestuia de către personalul unității de învățământ și numește comisia de cercetare disciplinară”, se arată în același proiect.

Acces limitat în școală pentru părinți

Conform documentului, părintele sau tutorele legal al preșcolarului sau elevului are dreptul să decidă, în limitele legii, cu privire la școala unde va studia copilul și să fie informat periodic referitor la situația școlară și comportamentul acestuia.
Documentul mai stabilește că părintele are dreptul să se intereseze numai referitor la situația propriului copil. Mai mult decât atât, părinții nu vor mai avea acces în incinta școlii după bunul plac. Conform documentului, părintele sau tutorele are acces în incinta școlii dacă a fost solicitat sau a fost programat pentru o discuție cu un cadru didactic sau cu directorul școlii; dacă desfășoară activități în comun cu cadrele didactice; dacă depune o cerere sau alt document la secretariat sau dacă participă la întâlnirea lunară cu dirigintele clasei sau profesorul pentru învățământ preșcolar sau primar. De asemenea, consiliul de administrație are obligația să stabilească procedurile de acces al părinților în unitățile de învățământ preuniversitar și pentru alte situații. 
Printre drepturilor părinților se mai numără posibilitatea constituirii în asociații cu personalitate juridică și stop_coloana solicitarea rezolvării unor stări conflictuale în care este implicat propriul copil, prin discuții amiabile, cu respectarea următoarelor etape: discuții amiabile cu cadrul didactic implicat, cu directorul școlii și cerere scrisă adresată conducerii școlii. Dacă au fost parcurse etapele menționate anterior și starea conflictuală nu a fost rezolvată, părintele se poate adresa inspectoratului școlar și, în cele din urmă, Ministerului Educației.

Muncă în folosul comunității pentru absențele copiilor

În regulament se subliniază și că, potrivit prevederilor legale, părintele sau tutorele legal instituit are obligația de a asigura frecvența școlară a elevului în învățământul obligatoriu și de a lua măsuri pentru școlarizarea acestuia, până la finalizarea studiilor. În caz contrar, părintele sau tutorele poate fi sancționat cu amendă cuprinsă între 100 de lei și 1.000 de lei sau poate fi obligat să presteze muncă în folosul comunității.
Totodată, părintele are obligația ca, cel puțin o dată pe lună, să ia legătura cu profesorul pentru învățământul preșcolar sau profesorul pentru învățământul primar sau dirigintele pentru a cunoaște evoluția copilului, iar prezența lui va fi consemnată în caietul profesorului cu nume, dată și semnătură.
De asemenea, părintele sau tutorele elevului răspunde material pentru distrugerile bunurilor din patrimoniul școlii cauzate de elev și îi este interzis să agreseze fizic, psihic ori verbal elevii și personalul unității de învățământ preuniversitar.

Inspectoratul a trimis la minister propunerile din școlile din Sălaj

Inspectorul școlar general, Maria Pop, ne-a transmis ieri că momentan regulamentul de organizare și funcționare a școlilor, unde este menționat și contractul educațional, este doar un proiect și că acesta poate suferi modificări în urma propunerilor făcute de școli. “Momentan, este doar un proiect. S-au cerut propuneri, deci nu este regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ definitiv. Acestea sunt propuneri, se mai pot modifica. Noi am centralizat propuneri la nivel de unități de învățământ și deja sunt trimise de ieri (duminică – n.r.) la București”, a explicat inspectorul.
Întrebată dacă crede că ar fi utilă semnarea unui astfel de contract, inspectorul școlar general Maria Pop ne-a spus că la Colegiul Național “Alessandru Papiu Ilarian”, unde era profesoară de fizică, în clasa a IX-a, când părinții își aduc copiii la școală, aceștia semnează un contract prin care sunt de acord cu regulamentul de funcționare a școlii. “În clasa a IX-a exista un astfel de protocol, de contract între părinte și școală”, a explicat Pop. Legat de sancționarea profesorilor din școli în cazul în care nu-și îndeplinesc obligațiile asumate prin contract, inspectorul a precizat că preferă să aștepte forma definitivă a proiectului.