Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reacționat după ce, pe rețelele de socializare, a apărut o listă cu așa-zise camere pentru rovinietă transformate în radare fixe.

„Este un fake news. Lista aceea este cea a camerelor pentru rovinietă, care nu au nicio legătură cu proiectul e-SIGUR, pentru că acesta presupune cu totul altfel de camere, alte softuri, este cu totul altceva”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

CNAIR a anunțat că are în plan un proiect ambițios pentru montarea a aproximativ 500 de radare până în 2026, pe drumurile pe care le administrează. Cu toate acestea, este important de menționat că aceste radare pot fi de două tipuri: radare tip informare, care afișează viteza de deplasare pe un panou LED, sau radare fixe operate de Poliția Română.

Conform legislației actuale, Poliția Română este singura instituție care poate lua măsuri legale pentru depășirea vitezei, a subliniat CNAIR. Astfel, chiar dacă vor fi montate radare fixe, acestea vor fi operate și gestionate de către forțele de poliție pentru a asigura respectarea regulilor de circulație și pentru a îmbunătăți siguranța rutieră.

Sute de radare fixe și camere video, prin PNRR. Termen, 2026

România va primi, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, zeci de milioane de euro pentru creșterea gradului de siguranță pe șosele. Cu acești bani vor fi achiziționate radare fixe, camere de supraveghere a traficului și limitatoare de viteză.

Ministerul Transporturilor susține că România este singura țară din Uniunea Europeană în care nu există radare fixe. Demersul de a instala aceste dispozitive face parte din Strategia Națională de Siguranță Rutieră 2022-2030 și include montarea a 300 de radare, 500 de camere video și 1000 de limitatoare de viteză pe șoselele din toată țara.

Acestea vor face parte dintr-un sistem automatizat care va putea amenda șoferii conectându-se la bazele de date ale Poliției Române pentru a-i identifica pe cei care încalcă legea.

Echipamentele vor costa 35 de milioane de euro, iar banii ar urma să vină din PNRR. Acestea vor intra în componența unui sistem electronic pentru monitorizarea circulației pe care Ministerul Transporturilor vrea să îl implementeze.