decembrie 5, 2025

CFR oferă Sălajului ceva mai puțin decat acum aproape o sută de ani

imagine-articol0_43711

O analiză referitoare la condițiile oferite sălăjenilor de CFR realizată în urmă cu 86 de ani de către redactorii ziarului “Sălajul” arăta cititorilor de la vremea respectivă caznele la care era supus călătorul care folosea serviciile CFR. În numărul 10 din ziarul “Sălajul” publicat pe data de 15 aprilie 1929, se face o analiză a noului mers al trenurilor intrat în vigoare la 1 noiembrie 1928. Trenuri puține, care te fac să aștepți ore în șir legătura pentru a-ți continua drumul, săli de așteptare neîngrijite și călători puțini – cam așa era situația atunci. Iar situația de acum 86 de ani nu este mult diferită de acum, în anul de grație 2015.

Avem o infrastructură mai slabă decât acum 86 de ani

Dacă în urmă cu 86 de ani, cele patru orașe ale Sălajului erau legate între ele atât pe șosea, cât și pe cale ferată, în prezent, doar două orașe mai sunt legate pe linie feroviară. În1929 existau trenuri de navetă pe ruta Zalău – Șimleu Silvaniei, Zalău – Jibou și Zalău – Cehu Silvaniei. Astăzi mai există legătură feroviară doar pe ruta Zalău – Jibou, pe care faci vreo 45 de minute. Spre Cehu Silvaniei și spre Șimleu Silvaniei linia ferată a dispărut; singura variantă pentru a putea ajunge în cele două orașe este pe șosea.
Spre Șimleu exista în urmă cu 86 de ani o cale ferată cu o lungime de 42 de kilometri, pe care vedeai zilnic șase trenuri. Spre Cehu Silvaniei situația era delicată și atunci, ca și acum.
Dacă ruta Zalău – Cehu Silvaniei măsoară pe șosea 32 de kilometri, pe linie ferată era dublu, adică 71 de kilometri. Din Cehu Silvaniei pornea la ora 7 și 10 minute un tren care ajungea în Zalău la ora 10 și 50 de minute. Tot din Cehu mai pleca un tren la ora 18.00, care ajungea la Zalău la 22.55. Niciunul dintre cele două trenuri nu aveau însă legătură spre celelalte rute.
În prezent, reședința Sălajului este legată pe cale ferată doar de orașul Jibou și de comuna Sărmășag. Prin gara Zalău, cea mai importantă legătură este garnitura care pornește din Satu Mare și are ca destinație Clujul. Celelalte rute circulate sunt Jibou, Carei și Sărmășag.

Aceleași trenuri goale, cu mersul lor “îmbuimăcit”

Serviciile CFR Călători nu erau grozave nici în urmă cu 86 de ani și nu sunt nici acum pe gustul sălăjenilor. stop_coloana Printre rândurile articolului scris în 1929 se arată că “trenurile își urmează mersul lor îmbuimăcit, lipsite de pasageri”. La fel ca în 1929, nici în ziua de astăzi, sălăjenii nu se înghesuie să călătorească cu trenul. Dacă treci prin gara din Zalău, rar vezi picior de om care să cumpere bilet. Autorul articolului din 1929 prezenta și calitatea trenurilor care străbăteau județul. “Despre aranjamentul și curățenia vagoanelor mai bine să tăcem”, preciza autorul nostru “timid”. Tot în articol se arată că în urmă cu 86 de ani, pe nicio rută județeană nu era vagon de primă clasă, abia zăreai și vagoane de clasa a II-a. Vagoanele puse în circulație de locomotivele CFR prin județ erau cu precădere de clasa a III-a. În ziua de astăzi situația nu este mai bună. Trenurile care circulă pe rutele județene Zalău – Jibou și Zalău – Sărmășag sunt de categoria Regio, vechile trenuri de personal cu vagoane de clasa a II-a. Cum arată? Vă invităm la o călătorie de probă.

Iată două imagini, vedeți vreo diferență?

“Gări neîngrijite pentru pasagerii osândiți să steie în acelea” – scrie reporterul anului 1929 referindu-se la toate localitățile sălăjene care au legătură pe cale ferată. Situația stațiilor este și astăzi problematică pentru călătorii CFR. Ei bine, la Zalău gara era hidoasă până anul trecut. Acum, după o cheltuială de câteva milioane de euro, vorbim de o stație arătoasă, de unde poți porni cu “mocănița” care duce la Jibou prin haltele Popeni și Mirșid, despre care nu avem niciun cuvânt de laudă. Și acum, călătorii poposesc în aceste stații mai mult decât rudimentare pentru a putea urca în trenul care poposește preț de două minute în haltă. Ajunși la nodul feroviar din Jibou, constați că în gară nu s-a mai făcut o modernizare de mulți ani. Bănci rupte, garnituri de tren învechite pentru un peisaj sinistru, câini maidanezi, sală de așteptare cu pereți de pe care cade tencuiala și un grafic al mersului trenurilor greu de descifrat, te întâmpină în gara din Jibou. Vă dorim drum bun!