decembrie 5, 2025

CFR anunță că s-a reluat circulația pe ruta Jibou – Dej

imagine-articol0_49015

Cauzele deraierii trenului  la Letca sunt greu de înțeles


Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a anunțat ieri redeschiderea circulației feroviare pe ruta Jibou – Dej, programată pentru 17.00, la trei zile după ce un tren marfar încărcat cu sare a deraiat în noaptea de vineri spre sâmbătă, acident care a blocat ruta care face legătura feroviară cu nordul țării. În tot acest timp, circulația trenurilor a fost suspendată, iar CFR a transportat călătorii pe acest segmen cu autobuze.
Ieri au fost executate lucrările finale de reparații și de verificare a liniei și a componentelor infrastructurii, precum și operațiunile de eliberare a zonei de vagoanele răsturnate, astfel încât circulația trenurilor să se reia în condiții de siguranță. Niciun tren nu mai are, începând de ieri, restricție de circulație pe segmentul Jibou – Dej.

Zece vagoane au sărit de pe calea ferată
dar primele și ultimul au rămas pe șine…

Cauzele evenimentului feroviar nu sunt cunoscute încă. S-au găsit bucăți de șine care nu erau la locul lor, dar asta poate fi și un efect al deraierii trenului. Lipsa bucăților din șină nu este considerată la acest moment drept cauză certă a accidentului. Anchetatorii caută încă să înțeleagă cum locomotivele, primele trei vagoane și ultimul vagon au reușit să treacă fără să aibă probleme, iar celelalte zece vagoane au deraiat de pe calea ferată. În continuare se fac verificări. Ieri, procurorii investigau cele zece vagoane, pentru a se stabili cu exactitate cauzele evenimentului și pentru a se afla cine se face vinovat.
Trenul marfar a deraiat la intrarea în stația Letca în noaptea de vineri spre sâmbătă, în jurul orei 1.00. Traficul feroviar pe ruta Jibou – Dej, segment foarte important al rețelei de căi ferate, a fost întrerupt în totalitate, mersul trenurilor fiind dat peste cap. Zece vagoane ale trenului deraiat, încărcate cu sare de la Salina Ocna Dej, au sărit de pe șine. Trenul circula între Jibou și Dej și avea destinația Ungaria.
stop_coloana Mai multe trenuri, în special cele pe direcția Baia Mare – Cluj-Napoca, au fost anulate.

Căile Ferate din Sălaj sunt proaste și foarte proaste

Infrastructura feroviară rămâne o problemă la nivel de județ. Avem doar 183 de kilometri de căi ferate, cu 7 kilometri mai mulți decât în 1994. Nu avem niciun kilometru de cale ferată electrificată, iar trenul prin Sălaj merge cu o viteză medie de 35 kilometri pe oră, mai mică decât înainte de cel de-al doilea război mondial, lucru confirmat de însuși directorul general al CFR SA, Dan Costescu, citat de Ziarul Financiar. Viteza redusă nu este decât confirmarea că rețeaua este de proastă calitate și astfel se încearcă evitarea dezastrelor.
Județul Sălaj este o pată neagră pe harta Căilor Ferate Române. Dacă în majoritatea județelor trenurile circulă pe linii electrificate, în Sălaj toate trenurile merg pe motorină. Astfel, trenul care face ruta Satu Mare – București Nord circulă până în Dej Călători, cu oprire la Jibou, pe motorină, iar din Dej trece pe curent.
E greu să ne deplasăm cu trenul spre celelalte reședințe de județ din țară sau spre capitală. Un tren care pornește din Jibou la ora 16.41 ajunge în Cluj-Napoca la ora 20.12, ceea ce înseamnă că parcurge 135 de kilometri în trei ore și jumătate, conform site-ului CFR Călători. Viteza medie cu care circulă acest tren este de 38 de kilometri pe oră, adică mai prost ca pe ruta Jibou – Dej Călători și puțin mai bine ca pe ruta Zalău – Sărmășag. Dar cam tot acolo e. Un tren care pornește din Jibou la ora 16.41 ajunge în București Nord la ora 06.48 a doua zi. Asta înseamnă că parcurge o distanță de 556 de kilometri în 11 ore și 22 de minute. Viteza medie cu care circulă acest tren este de 49 de kilometri pe oră. E în limita legală dacă ar circula pe șosea în localitate.