Directia Generala a Finantelor Publice din Salaj a fost desfiintata prin Hotararea de Guvern Nr.520/2013, publicata in Monitorul Oficial la sfarsitul lunii iulie. In locul Directiei Generale a Finantelor Publice a fost infiintata Administratia Judeteana a Finantelor publice Salaj, care functioneaza in cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Cluj-Napoca, alaturi de structuri similare din judetele Bihor, Bistrita-Nasaud, Satu Mare, Maramures si Cluj. Cu alte cuvinte Finantele s-au „regionalizat”, institutiile din judetele regiunii Nord Vest subordonandu-se Clujului.
Prin procesul de reorganizare, numarul de posturi alocate la nivel de judet este de 295, fata de 345 cate a avut directia generala, din care 322 ocupate, se arata intr-un comunicat al institutiei. Acelasi comunicat mai spune ca in urma procesului de reorganizare au fost emise ordine de eli-berare din functiile detinute pentru un numar de 62 angajati ai directiei din Zalau si ale celorlalte administratii fiscale din judet. Totodata, se precizeaza ca Laurentiu Butiri, care a ocupat functia de director executiv al DGFP Salaj, a fost imputernicit pentru a ocupa functia de sef administratie la Administratia Judeteana a Finantelor Publice Salaj.

Nimeni nu ramane „fara pita”
Functionarii de la Finantele salajene nu isi vor pierde insa locurile de munca. Intr-un comunicat de presa care contine precizari privind procesul de reorganizare al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, postat pe site-ul ANAF, se arata ca „o parte dintre functionarii publici vor primi preavize si vor avea posibilitatea sa opteze, in cadrul numarului total de posturi alocate, in functie de pregatirea fiecaruia, pentru ocuparea unuia dintre posturile alocate activitatilor deficitare (Directia Generala pentru Administrarea Marilor Contribuabili, inspectie fiscala, IT, juridic, executare silita etc)”. In urmatoarele sapte zile, ANAF va publica lista tuturor posturilor vacante si va fi afisata la sediile tuturor unitatilor fiscale teritoriale pentru a putea fi consultata de catre toti functionarii publici. „In situatia in care pentru acelasi post opteaza doi sau mai multi functionari publici, se va organiza concurs pentru ocuparea functiei de executie sau de conducere”, se mai arata in comunicat.

Aceeasi Marie cu alta palarie
Referitor la modul de functionare al noilor structuri, pe site-ul ANAF se face preciza-rea ca „noile structuri regionale vor prelua in intregime activitatea si competentele tuturor directiilor generale judetene ale finantelor publice absorbite de aria de competenta, precum si a tuturor structurilor teritoriale subordonate acestora”. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Salaj va functiona cu aceeasi structura organizatorica cu care a functionat si Directia Generala a Finantelor Publice Salaj, respectiv: directorul executiv, doi directori executivi adjuncti, un trezorier sef si reprezentanti in activitatea de trezorerie si con-tabilitate publica. Structura de administrare fiscala cuprinde activitatea de metodologie si administrare a veniturilor statului, in subordinea careia functioneaza Administratia Finantelor Publice (AFP) pentru contribuabili mijlocii si activitatea de inspectie fiscala. Dintre compartimentele pe care le detine institutia din Zalau amintim: compartimentul de achizitii publice, compartimentul de ajutor de stat, compartimentul de presa, biroul juridic, compartimentul de audit intern, compartimentul de control sau compartimentul de contabilitate a creantelor publice. „Administratia municipala functioneaza impreuna cu administratia judeteana”, ne-a declarat ieri unul dintre angajatii de la Finante din Zalau, confirmand ca structura organizationala a institutiei nu va suferi modificari.

Zalaul ramane cu o cladire de 57 de miliarde de lei vechi care face umbra centrului istoric
Construita chiar in centrul istoric al Zalaului, cladirea Directiei Generale a Finantelor Publice din Zalau a fost contestata de arhitecti si de oameni de cultura. Insusi Kelemen Hunor, fostul mi-nistru al Culturii, prezent la Zalau in 2010, la inaugurarea sediului Directiei Judetene pentru Cultura, a apreciat ca sediul Finantelor din Salaj reprezinta „exemplul perfect despre cum se poate strica centrul unui oras”. Oficialitatile din judet prezente la evenimentul din 2010 confirmau cele spuse de Kelemen Hunor si au blamat construirea unui munte de sticla si metal in plin centrul istoric. Sopteau in barba ca in 1992, cand s-a inceput constructia, ei nu reprezentau forurile de decizie. Si cu asta s-au spalat pe maini.
Lucrarile de constructie a cladirii care adaposteste peste 300 de angajati ai Finantelor in Zalau au inceput in noiembrie 1992, avand ca antreprenor A.C.I Porolissum SA Zalau. Dupa 13 ani, in februarie 2005, lucrarile au fost intrerupte ca urmare a unor probleme financiare pe care le-a intampinat firma constructoare, ulterior contractul fiind atribuit firmei S.C. Constructii – Montaj SA. Lucrarile de constructie au fost finalizate la mijlocul anului 2010. Asta inseamna dupa aproape 18 ani de la demarare. Valoarea investitiei in cladire s-a ridicat la peste 57 de miliarde de lei vechi, bani proveniti din bugetul de stat. Cladirea din centrul orasului insumeaza o suprafata utila totala de 5.400 de metri patrati si detine parcare pentru angajati, parter, mezanin si opt etaje. Colosul de sticla care umbreste centrul Zalaului si care a fost construit in aproape doua decenii, cladirea Directiei Generale a Finantelor Publice din Zalau, este cea mai inalta cladire din municipiu; are aproximativ 40 de metri.