Sute de concedieri sunt așteptate în redacția celui mai vândut ziar din Europa după ce conducerea a anunțat că unele posturi nu mai pot exista ca până acum.
Tabloidul german Bild, publicația cu cele mai mari vânzări de pe continent, va înlocui o serie de posturi editoriale cu Inteligența Artificială (AI). În cadrul unui program de reducere a costurilor cu 100 de milioane de euro și de revenire la profit, ziarul își va reorganiza și rețeaua de ediții regionale, decizie care se preconizează că va duce la sute de concedieri, anunță The Guardian.
Ziarul „se va despărți din nefericire de colegii cu sarcini care în lumea digitală pot fi îndeplinite de AI și/sau de procese automate”, a transmis proprietarul Bild, Axel Springer SE, cea mai mare editură de presă din Europa, într-un mail adresat redacției.
„Rolurile editorilor, echipei de producție din zona print, redactorilor, corectorilor și ale editorilor foto nu vor mai exista așa cum o fac astăzi”, se arată în mesajul ajuns în posesia ziarului Frankfurter Allgemeine Zeitung.
În februarie, directorul executiv al Axel Springer SE, Mathias Döpfner, a anunțat că grupul editorial trebuie să devină „o companie media digitală pură”. „Instrumente AI precum ChatGPT ar putea face jurnalismul independent mai bun decât a fost vreodată sau îl vor înlocui”, a spus el.
Döpfner a prezis că Inteligența Artificială va fi în curând mai bună la agregarea informației decât jurnaliștii și că doar publisherii care vor crea cel mai bun conținut original, precum jurnalismul de investigație și comentarii originale, vor supraviețui.
Bild nu a precizat numărul posturilor pe care le va înlocui cu Inteligența Artificială. Măsuri similare ar putea fi aplicate și la ziarul-emblemă al grupului, cotidianul Die Welt.
Jurnaliștii plătesc pentru erorile conducerii
Conducerea Springer a menționat în mailul transmis redacției că încearcă să evite concedierile acolo unde este posibil, dar va căuta să aplice reduceri de salarii „cu trei cifre” în zona editorială sau va tăia aproximativ 200 de locuri de muncă. De asemenea, ziarul își va reduce numărul de ediții regionale pe care le tipărește, de la 18 la 12.
Asociația germană a jurnaliștilor (DJV) a criticat acest plan, avertizând că renunțarea la locurile de muncă de la Bild va distruge principala sursă de venituri a grupului. „Măsura nu este doar o acțiune antisocială la adresa angajaților, dar și extrem de prostească din punct de vedere economic”, a transmis organizația.
Döpfner a luat deja decizii radicale privind personalul care lucrează la Bild, ale cărui vânzări zilnice au scăzut de la 4,5 milioane de exemplare în urmă cu 20 de ani la un milion în 2022, în încercarea de a schimba evoluția financiară negativă și de a-și reveni după o serie de scandaluri costisitoare.
Conducerea influentului tabloid german, a cărui abordare senzațională și foarte politizată este adesea asemănată cu cea practicată de The Sun în Marea Britanie, l-a concediat pe fostul editor Julian Reichelt, în urma acuzațiilor că a încercat să acopere conduita sexuală necorespunzătoare și agresiunea.
La începutul acestui an, Döpfner a fost nevoit să ceară scuze după ce s-a aflat că a încercat să folosească Bild pentru a influența cele mai recente alegeri din Germania, alimentând ziarul cu opiniile sale personale prin care ataca activismul împotriva schimbărilor climatice, măsurile Covid și pe fostul cancelar Angela Merkel.
Și alții au încercat AI, dar n-a ieșit bine
Springer nu este primul publisher care se îndreaptă spre Inteligența Artificială, dar este prima care ia decizia de a renunța la jurnaliști pentru a folosi programe automate generative.
BuzzFeed a anunțat anul acesta că va folosi AI pentru „îmbogățirea” conținutului și a chestionarelor online, iar tabloidele britanice Daily Mirror și Daily Express explorează, de asemenea, această posibilitate.
Instrumentele AI precum ChatGPT pot genera texte foarte sofisticate pe baza solicitărilor simple ale utilizatorului, producând orice, de la eseuri și cereri de angajare la poezii și opere de ficțiune, însă răspunsurile sale sunt uneori inexacte sau chiar fabricate.
Men’s Journal și site-ul de tehnologie Cnet au folosit AI pentru scrierea unor articole care au fost apoi verificate de editori. Cnet a admis, însă, în ianuarie că proiectul a fost limitat după ce s-a descoperit că peste jumătate din articolele generate de AI trebuiau corectate.
În aprilie, publisherul săptămânalului german Die Aktuelle l-au concediat pe editorul-șef și i-a cerut scuze familiei lui Michael Schumacher după publicarea unui „interviu” cu legendarul pilot de Formula 1, care s-a dovedit că a fost în întregime produs de AI. Fostul campion mondial nu a mai fost văzut în public din decembrie 2013, după ce a suferit un grav accident de schi în Alpii francezi, iar familia lui a dat în judecată grupul care editează Die Aktuelle.
Sursa: spotmedia.ro
Sursa foto: Dreamstime