In Senat exista un proiect de act normativ chemat sa completeze legislatia nationala din domeniul circulatiei rutiere, in conditiile in care respectiva prevedere functioneaza deja in multe tari europene, dar care la noi nu are aceeasi aplicabilitate extinsa.
rn
Documentul, aflat in dezbatere publica, introduce obligativitatea pentru soferi de a folosi faza scurta inclusiv pe drumurile nationale, nu doar pe cele europene.
rn
Mai exact, aceste lumini de intalnire sau faza scurta, cum sunt ele cunoscute, vor trebui aprinse si atunci cand se circula in timpul zilei pe drumurile nationale, scopul fiind acela de a reduce numarul accidentelor.
rn
Prevederea se regaseste si in Codul rutier in vigoare, dar numai pentru soferii care circula pe autostrazi, drumuri expres sau drumuri europene, nu si pe drumuri nationale. Obligatia este valabila si in cazul persoanelor care conduc tractoare agricole sau forestiere.
rn
Pentru a intra in vigoare, propunerea legislativa trebuie sa fie adoptata in Parlament si publicata in Monitorul Oficial.
rn
In Romania, unele drumuri pot fi incadrate in doua categorii, fiind, pe de o parte, drumuri nationale si, pe de alta, drumuri europene. De exemplu, drumul national 1 (DN 1 – Bucuresti – Ploiesti – Brasov – Cluj-Napoca – Oradea) se suprapune, cel putin intre Bucuresti si Brasov, cu drumul european 60 (E60 – Brest, Franta – Irkeshtam, Kirghizstan).
rn
Datele statistice europene arata ca Romania se afla pe unul dintre ultimele locuri in topul sigurantei rutiere, inregistrand anual aproape 100 de decese rezultate din astfel de accidente, media europeana fiind la jumatate (49 de cazuri).