Adaosul comercial reprezinta principalul element, in afara de calitate, care face diferenta dintre un produs dezirabil pentru a fi cumparat si unul care nu merita atentia cumparatorului.
iIn lipsa unor limitari legale, fiecare comerciant jongleaza cum stie mai bine cu adaosul comercial in scopul obtinerii unui profit cat mai mare. Nu multi stiu, insa, ca acest adaos, ce reprezinta diferenta dintre pretul de vanzare a unui bun si cel de achizitie a bunului respectiv, trebuie declarat, conform Legii 12/1990, la organele fiscale. Deci poate fi verificat.
Alimentele extrasezon au cele mai mari adaosuri
Cum isi stabilesc comerciantii adaosul? Cel mai usor pentru ei si cel mai dramatic pentru cumparatori este atunci cand nu au concurenta pentru segmentul de piata acoperit de ei, putand sa isi stabileasca, astfel, orice adaos. iIn conditii de concurentialitate,adaosul poate oscila – in sectorul alimentar spre exemplu – intre 10 si 100 la suta, in functie de sursa de aprovizionare, sezon, felul produsului (daca este sau nu de larg consum). Cele mai mari adaosuri, de cel putin 100 la suta, se practica, de regula, la alimentele de extrasezon. La cartofi, insa, adaosul nu poate depasi 10 – 20 la suta.
Hainele de firma sunt vandute mai scump in Romania
Cele mai mari adaosuri se practica, insa, la vanzarea hainelor, un plus de 300 la suta fata de pretul de productie fiind ceva obisnuit. Nu fac exceptie de la asta nici hainele vandute sub anumite branduri, care continua sa fie mult mai scumpe decat in strainatate (aceleasi branduri), desi dupa intrarea in UE au fost eliminate taxele vamale. Motivul – sustin specialistii – ar fi lipsa ori slaba concurenta. Comerciantii, insa, pun preturile mari din Romania pe seama costurilor cu transportul, a chiriilor sau a taxei de franciza, in timp ce expertii in shopping spun ca ar fi vorba de fapt despre dorinta prea mare de castig a vanzatorilor.
Doar farmaciile au restrictii
Singurul segment cu reguli mai stricte in ceea ce priveste adaosul comercial este piata medicamentelor. Casele de asigurari de sanatate limiteaza, prin contract, adaosul farmaciilor la valori cuprinse intre 12 si 24 la suta. iIn cazul programelor nationale de sanatate (pentru boli oncologice, diabet sau HIV/SIDA), adaosul la medicamente nu poate sa depaseasca trei procente.