Cei care au perioade fără contribuţie, vor fi trimişi la CAS să plătească şi apoi să revină la medic.
Incepand din ianuarie, Ministerul Sănătăţii incepe distribuirea cardului naţional de sănătate. Odată primit, va trebui să-l arătăm de fiecare dată cand solicităm un serviciu medical. Beneficiarul va suporta costul cardului, de aproximativ doi euro şi cheltuielile de distribuţie.
Prin acest document, Ministerul Sănătăţii vrea să-i oblige pe cei care au avut intreruperi la plata asigurărilor de sănătate să-şi plătească dările. “Am constatat că nu trăim după reguli, ci după excepţii. Introducerea cardului ar putea fi un şoc pentru cei care nu plătesc asigurările, pentru că nu vor mai putea primi ingrijiri medicale decat dacă sunt urgenţe medicale”, a declarat ministrul Sănătăţii, Cseke Attila.
Potrivit demnitarului, 11 milioane de persoane sunt exceptate de la plata asigurărilor sociale de sănătate, iar aceste liste ar trebui reevaluate. Cseke spune că informatizarea sistemului de sănătate este cel mai important lucru după descentralizarea spitalelor, afirmand că prin cardul naţional de sănătate se vor evita birocraţia şi fraudele din sistem. De fiecare dată cand un bolnav va beneficia de un consult medical, sau va ridica o reţetă compensată de la farmacie, ii va fi scanat cardul de sănătate.
Ministrul a precizat că, in cazul in care persoana nu va avea asupra lui cardul de sănătate, nu va putea beneficia de servicii medicale, cu excepţia situaţiilor de urgenţă.
Evidenţă strictă pentru fiecare asigurat
Claudiu Barsan, directorul Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj ne-a declarat că se doreşte implementarea unui sistem informatizat in Sănătate. “Din acest sistem fac parte mai multe elemente, dintre care cardul european de sănătate, Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) implemnetat la nivelul medicilor de familie. Insă lipsesc unii piloni, care fac acest sistem incomplet. Cardul naţional de sănătate este unul dintre ei. Un alt proiect este eliberarea electronică a reţetelor de către medici, care elimină incă o posibilitate de fraudă. Toate la un loc, ar permite cunoaşterea istoricului medical pentru fiecare pacient şi serviciile medicale de care beneficiază”, a explicat Barsan.
Sănătate cu cip
Cardul va conţine un cip in care se vor stoca informaţii minime ale posesorului, precum datele de identitate, codul numeric personal, cod asigurat, data expirării cardului, numărul de identificare şi acronimul casei de asigurări de sănătate care emite cardul, numărul de identificare a cardului, dar şi informaţii privind diagnostice medicale, prupa sanguină, RH-ul, numărul de solicitări de intervenţii medicale, dacă persoana este bolnavă cronic, status donor organe, numele medicului de familie şi persoanele coasigurate.
Cardul se emite individual pentru fiecare asigurat cu varsta peste 14 ani. Asiguraţii cu varsta de pană la 14 ani beneficiază de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale decontate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate in baza documentelor care atestă calitatea de asigurat.