In construirea unui brand, o companie trebuie sa ia in calcul publicul-tinta, valorile consumatorilor carora li se adreseaza si produsul care raspunde acestor valori.
Brandul se creeaza pornind de la un logo si un slogan, insa puterea lui rezulta din toate suporturile comunicationale prin care este transmis: spoturi, bannere, cataloage, cores-pondenta directa etc.
Pentru orice companie, comunicarea publicitara a brandului este esentiala. De cele mai multe ori, brandingul atrage atentia potentialilor clienti asupra produsului ori serviciului firmei. Iar prin designul sau, produsul capata un plus de valoare si sustine un anumit pret de vanzare. Tot prin intermediul brandingului, o companie poate lansa produse noi, intr-un timp scurt, cu eficienta economica ridicata.
Daca la inceputul economiei de piata romanesti era suficient sa dai un nume produsului si apoi sa-l inregistrezi ca marca, astazi, ca urmare a comunicarii globale si a internationalizarii pietelor, brandingul necesita o munca de cercetare extrem de laborioasa.
Pentru ca un brand sa fie de notorietate, trebuie sa indeplineasca mai multe conditii: sa fie usor de retinut, modern, de incredere, sa comunice, pe cat posibil, specificul produsului/serviciului firmei si domeniul din care face parte, sa aiba unicitate, prestigiu. Doar in acest fel, consumatorul poate fi convins sa ^atenteze^ la banii din portofelul sau in numele unei societati.
Succesul unei marci depinde nu doar de modul in care aceasta este lansata, ci si de cum este promovata si sustinuta. Un rol important il joaca rebrandingul, prin intermediul caruia se cosmetizeaza identitatea vizuala a unui produs. Spre exemplu, firma poate sa schimbe logo-ul ori numele produsului, introduce un ambalaj nou ori lanseaza o noua campanie publicitara.
Cele mai valoroase branduri din lume in 2009
1. Coca-Cola. Cu o istorie de 123 de ani pe piata bauturilor racoritoare, Coca-Cola valoreaza 68,7 miliarde de dolari
2. IBM. Cea mai mare companie in domeniul IT valoreaza 60,2 miliarde de dolari
3. Microsoft. Compania lui Bill Gates valoreaza nu mai putin de 56,6 miliarde de dolari
4. General Electric – 47,7 miliarde de dolari
5. Nokia – 34,8 miliarde de dolari.
6. McDonald’s – 32,2 miliarde de dolari
7. Google – 31,9 miliarde de dolari
8. Toyota – 31,2 miliarde de dolari
9. Intel – 30,6 miliarde de dolari
10. Disney – 28,4 miliarde de dolari
Dacia – lider de necontestat
Toate studiile legate de popularitatea brandurilor romanesti arata acelasi lucru: pentru romani, Dacia ramane cel mai cunoscut nume autohton (38,3 la suta). Un alt brand longeviv, prezent in casele romanilor din 1968, este Arctic (10,4 la suta), urmat de Ursus, BCR, Unirea si Murfatlar. Dacia si Arctic se mentin si in clasamentul celor mai de incredere branduri romanesti, alaturi de BCR, Dorna si Ursus.