Vineri, 8 noiembrie, este ziua marilor reduceri de prețuri, o zi așteptată atât de comercianți, cât și de cumpărători. Devenită deja tradiție și în România, Black Friday (Vinerea Neagră) are loc la noi, de obicei, cu aproximativ două – trei săptămâni mai repede decât în Statele Unite, unde se desfășoară în 29 noiembrie.
Mulți comercianți au furat deja startul și aplică reducerile de câteva zile, apogeul urmând a fi atins însă, potrivit experienței din anii trecuți, vineri, 8 noiembrie.
În această perioadă, este important să fim atenți de unde facem cumpărăturile și să ne ferim de posibilele țepe. Există o serie de metode de fraudă online, iar super ofertele ne pot atrage mai ușor în capcana celor care ”trăiesc” din furturile online.
Conform prevederilor legale, indiferent dacă este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, prețul trebuie să fie afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse. De asemenea, acesta trebuie să fie inferior prețului de referință. Vânzătorii au obligația de a informa corect și complet consumatorii cu privire la produsele comercializate, caracteristicile acestora, politica de retur, precum și cu privire la datele de contact și identificare ale comerciantului.
Indiferent de denumirea acestei perioade de reduceri, consumatorii vor beneficia de aceleași drepturi pe care le au și în restul timpului, iar comercianții trebuie să respecte o serie de reguli bine stabilite prin prevederile legale în vigoare. Orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același magazin în ultimele 30 de zile, înainte de aplicarea reducerii.
Cu ocazia Black Friday, reducerile se fac și în magazinele online. Trebuie avut grijă ca magazinul să fie unul autentic, nu un site bine făcut peste noapte. Un site bine realizat nu reprezintă automat un indiciu că respectiva companie respectă legea. Comerciantul este obligat să ofere informații complete despre compania sa și datele de contact, caracteristicile produsului, preț, inclusiv toate taxele și comisioanele, metode de plată, precum și costurile livrării, dreptul de a denunța unilateral contractul, data aproximativă a livrării. Nu cumpărați dacă nu vi se oferă aceste informații. Perioada de livrare nu poate fi mai lungă de 30 de zile calendaristice.
Dacă s-a cumpărat un produs prin intermediul unui magazin online, iar la livrare s-a constatat că nu este produsul dorit, consumatorul are dreptul să se răzgândească în termen de 14 zile lucrătoare din momentul livrării și să-și primească banii înapoi, fără nici un fel de explicație. Singura obligație pe care o are este să suporte costul returnării produsului. Aceste drepturi nu se aplică dacă e vorba de ziare, înregistrări audio, video sau programe informatice (dacă acestea au fost desigilate), produse care se pot degrada rapid, de exemplu anumite alimente, produsele personalizate, pachete turistice, cumpărături făcute pe o platformă de licitații online, servicii financiare pentru care se aplică reguli specifice, pariuri și participarea la loterie.
De reținut că atunci când cumperi prin internet, ai aceleași drepturi privind garanția ca și atunci când cumperi dintr-un magazin obișnuit (garanția legală este de 2 ani de la data achiziționării).
În 2023, de Black Friday, sălăjenii au „rupt” internetul și au fost în topul celor mai cheltuitori români. Au stat cu ochii pe oferte și au adăugat în coșul de cumpărături o medie de 6 produse/client, județul clasându-se pe locul II pe țară la cele mai mari comenzi per client plasate pe eMAG.