Banca Comerciala Romana, sucursala Zalau, trebuie sa plateasca statului 10.000 de lei pentru neregulile din contractele cu clientii, identificate de comisarii Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului Salaj.
In ianuarie 2011, la aproape sase luni de la modificarea Ordonantei 50 din 2010 privind contractele de credit pentru consumatori, a avut loc un control tematic national desfasurat de comisarii de la Protectia Consumatorului. Comisarii salajeni au verificat si sucursala zalauana a BCR, unde au simulat un contract de credit. Potrivit comisarului-sef Claudiu Silaghi, s-a verificat modul de informare a consumatorilor asupra clauzelor contractuale si asupra informatiilor precontractuale. „In urma analizarii documentelor puse la dispozitia noastra si a informatiilor obligatorii de afisat s-au constatat mai multe abateri. Printre acestea se numara lipsa listelor cu dobanzi, tarife, comisioane si alte spete bancare practicate de catre banca aferente contractelor de credit. De asemenea, s-a constatat ca dobanda penalizatoare nu era indicata in mod concret, lasand loc de interpretare asupra cuantumului acesteia. Totodata, in informatiile precontractuale se notifica clientul de obligativitatea existentei unui aviz intern de legalitate pentru care se percepea un tarif, fara a se mentiona cuantumul tarifului. Nu in ultimul rand, din formularul privind informatiile standard la nivel european au lipsit mentionarile referitoare la ce se intampla daca se intarzie platile, respectiv atentionarea ca clientul urmeaza sa fie inscris la Biroul de Credite.
„Pentru aceste abateri, banca a fost sanctionata in baza a doua acte normative, OG 50 si OG 21, cu doua avertismente si cu doua amenzi in valoare totala de 22.000 de lei”, a aratat Claudiu Silaghi. BCR a contestat in instanta procesul-verbal de constatare intocmit de comisarii de la Protectia Consumatorului Salaj si a cerut anularea lui si a amenzilor primite sau transformarea in subsidiar a amenzilor in avertismente. Judecatoria Zalau a decis in luna aprilie a acestui an sa se anuleze partial procesul-verbal, respectiv anularea avertismentelor si a unei amenzi de 2.000 de lei. De asemenea, cuantumul amenzii de 20.000 de lei a fost injumatatit de instanta. Si aceasta sentinta a fost contestata de BCR cu recurs, insa Tribunalul Salaj a decis respingerea recursului, in 25 septembrie, sentinta fiind irevocabila. „Este primul proces pe care il castigam cu o banca din Salaj, pe Ordonanta 50. BCR este obligata sa plateasca statului 10.000 de lei. Ei au intrat in legalitate imediat dupa controlul nostru. Insa trebuiau sa o faca dupa modificarile aduse la Ordonanta 50, pentru ca, de la adoptarea modificarilor, in iunie 2010, pana la controlul nostru din ianuarie 2011, au avut suficient timp sa se puna in legalitate”, arata Claudiu Silaghi. „Este un lucru bun ca s-a dat aceasta sentinta pentru ca bancile isi dau seama acum ca in apararea consumatorilor pot sari si anumite institutii ale statului”, mai spune Silaghi. Si nu este singurul proces pe care cei de la Protectia Consumatorului din Salaj il au cu bancile, pe aceasta speta.
„Mai avem doua-trei procese pe Ordonanta 50 si cu alte banci din Zalau, care sunt suspendate deocamdata. Asteptam sa fie repuse pe rol”, spune Silaghi.
Modificare legislativa in folosul cetateanului
O alta batalie dusa de Protectia Consumatorului Salaj in ultimii ani impotriva bancilor a fost pentru eliminarea clauzelor abuzive din contractele clientilor. Din pacate, pana acum, un proces castigat de Protectia Consumatorului pe baza sesizarilor facute de clienti producea efecte doar asupra contractelor celor care se instituiau in parte civila in procesele respective. Zeci de clienti ai mai multor banci din Zalau au avut castig de cauza in astfel de procese, bancile fiind nevoite sa returneze o parte din sumele incasate din clauze abuzive. Potrivit lui Claudiu Silaghi, in 3 august a aparut o modificare a Legii 193 din 2000 privind clauzele abuzive, care avantajeaza clientii. In momentul de fata, daca instantele de judecata constata anumite clauze abuzive in contractele dintre banci si clientii acestora, apare obligatia bancilor de a modifica respectivele clauze contractuale la toate contractele in vigoare. In felul acesta, clientii bancilor nu trebuie sa conteste individual clauzele abuzive, ci este suficient ca un judecator sa constate o clauza abuziva intr-un anumit tip de contract de credit pentru ca modificarea sa fie facuta la toate contractele incheiate de banca respectiva in oricare parte a tarii. Insa, in felul acesta, se pune mare presiune pe judecatori. Si, desigur, sentinte favorabile in aceste cazuri se vor obtine foarte greu de catre clienti.